Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2020-03-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
学校間連携を考慮した分散型生徒情報リポジトリに対するアクセス制御システムの試作 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Prototype of access control system for distributed student information repository considering inter-school collaboration |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
京都工芸繊維大学,大学院工芸科学研究科情報工学専攻 |
著者所属 |
|
|
|
京都工芸繊維大学,情報工学・人間科学系 |
著者名 |
堀, 和彦
永井, 孝幸
|
著者名(英) |
Kazuhiko, Hori
Takayuki, Nagai
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
近年,教育現場の ICT 化が進められており,生徒の住所や健康診断結果などの個人情報,指導要録や成績などの情報が,デジタル化されオンラインで運用されるようになってきている.また,ePortfolio のように生徒の学習記録を学校の外で利用する試みも掲げられており,これらの生徒情報をオンライン上のデータとして学校間で連携して利用する需要は高まっている.しかし,生徒情報は利用用途に応じてそれぞれ公開されるべき対象が細かく異なるため,用途に応じてカスタマイズ可能なアクセス制御をどのように実現させるかが課題となる.本研究では,生徒一人ひとりに割り当てられた生徒情報リポジトリに対し,生徒と学校・教師の関係性を表現するソーシャルグラフを用いてアクセス制御を行うシステムを試作した.ソーシャルグラフに格納された生徒と教師の属性情報を,属性ベースのアクセスポリシー記述言語である ALFA を用いて評価する構成とすることで,学校間連携を考慮した粒度の細かいアクセス制御を実現する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In recent years, the use of ICT in educational sites has been promoted, and personal information such as student addresses and medical examination results, and information such as instructional notes and grades have been digitized and used online. Attempts to use student learning records outside schools, such as e-Portfolio, have also been raised, and demand for using such student information as online data is increasing. However, since the information to be disclosed is different depending on the use case scenario, the challenge is how to implement customizable access control according to different scenarios. In this study, we developed a system to control access to the student information repository assigned to each student by using ALFA, which is an attribute-based access policy description language, and a social graph that expresses the relationship between students, teachers, and schools. A fine-grained access control considering the cooperation between schools is realized by evaluating the attribute information of students and teachers stored in the social graph. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2020-CLE-30,
号 4,
p. 1-8,
発行日 2020-03-01
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |