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アイテム
温度と風の影響を考慮した大気中の音の伝播シミュレーション
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/200026
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/200026245701a5-9b62-4795-b7fd-5bf05138e5bd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2019 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
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公開日 | 2019-10-31 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 温度と風の影響を考慮した大気中の音の伝播シミュレーション | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Simulation of Atmospheric Sound Propagation Taking into Account Temperature and Wind Distribution | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
北海道大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
Stanford University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Hokkaido Uniersity | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Stanford University | ||||||||||
著者名 |
土橋, 宜典
× 土橋, 宜典
× Doug, James
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | リアルな仮想環境の構築は CG における重要な研究目的の一つである.そのためには,リアルな効果音の生成が重要な役割を果たす.本研究では,大気中の音波の伝播のシミュレーションに着目する.屋外における音波の伝播では,大気の温度や風,湿度の空間的な変化に伴い,音速や大気の粘性が変化し,音波に屈折や減衰が生じる.そのため,音波は複雑な曲線経路に沿って伝播し,温度や湿度など大気の状態に応じて周波数ごとに異なった減衰が生じる.本稿では,これらの影響を考慮した効率的な伝播経路の計算方法を提案する.提案手法では,音波の伝播経路をフェルマーの原理に基づく最適化問題に置き換えて高速かつ正確に計算する.いくつかの実験により提案法の有効性を検証する. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Synthesizing a realistic virtual environment is an important research goal in computer graphics. An indispensable factor to achieve this goal is realistic sound effects. This paper focuses on the simulation of propagation of sound in the atmosphere, namely, atmospheric acoustic effects. Sound does not propagate along a straight line between a pair of points in the atmosphere; it follows a curved path due to the refraction caused by non-uniform distribution of temperature. Besides, a complicated, frequency-dependent attenuation of sound occurs depending on both the temperature and humidity distributions. We present a fast method for computing the curved path to render atmospheric acoustic effects efficiently. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11131797 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 巻 2019-CVIM-219, 号 9, p. 1-5, 発行日 2019-10-31 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8701 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |