Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2019-09-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
文楽人形における音と動きの感情表現メカニズム解析-序破急を中心に- |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一般セッション2: シミュレーションとアートなど |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
大阪芸術大学 |
著者所属 |
|
|
|
大阪芸術大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka University of Arts |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka University of Arts |
著者名 |
劉, 飛
蔡, 東生
董, 然
中川, 志信
檜垣, 智也
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
ユネスコ無形遺産 「人形浄瑠璃文楽」 は,3 人の人形遣いが一体の人形を操作し,義太夫と三味線使いが義太夫節と呼ばれる音楽により物語を語り,三業一身で舞台を構成する.本研究では,日本独特の三業により,観客に叙情的に感情移入させる文楽の洗煉された舞台構成原理と,その感情表現メカニズムを解明する.文楽における音(テンポ) と動きの調査から,先ず,音のテンポと人形の動きが,日本の伝統芸能の基本である速度の区分 「序破急」 パターンになっていること.次に,アニメーション原理のアークが文楽独特の人形の感情表現にも現れることを確認できた,文楽人形の動きにも序破急 (緩急) を使い,感情を表現していることを解明した.最後,西洋音楽のリズムを使っているパフュームの例のモーションキャプチャーデータから,文楽人形のような序破急 (テンポの緩急) を使っていないことが分かる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The UNESCO intangible heritage “Ningyo Joruri Bunraku” consists of three kinds of performers, Ningyozukai(puppeteers) whom manipulated a single puppet, and the Tayu(chanters) and Shamisen musicians using a music technique called Gitayubushi to promote the story, which is called Sangyo and form the stage. In this study, we will analysis the emotional expression mechanism through the unique Japanese Sangyo and Bunraku's refined stage composition principle, which allows spectators to lyrically empathize emotions. From the analysis of music (Tempo) and movement in Bunraku, first, the tempo of music and the movement of the puppet are in the pattern of “Jo-ha-kyu”, which is the speed classification of traditional Japanese performing arts. Then, it has been confirmed that the arc of the Animation Principle also appears in the emotional expression of Bunraku puppet. The movement of Bunraku follows “Jo-ha-kyu” to express their emotions. Finally, it can be seen that from the motion capture data example from Perfume, which uses the rhythm of Western music, they do not follow the “Jo-ha-kyu” tempo. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10100541 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータグラフィックスとビジュアル情報学(CG)
巻 2019-CG-175,
号 8,
p. 1-4,
発行日 2019-09-21
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8949 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |