Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2019-06-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
リード楽器の奏者が聴く音色に骨導音が与える影響 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
The bone-conducted sound of the reed instrument affects the timbre heard by the player |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ポスターセッション2 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
神戸市立工業高等専門学校電気電子工学専攻 |
著者所属 |
|
|
|
神戸市立工業高等専門学校電気電子工学専攻 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Electronic Engineering, Kobe City College of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Electronic Engineering, Kobe City College of Technology |
著者名 |
清水, 風
長谷, 芳樹
|
著者名(英) |
Fu, Shimizu
Yoshiki, Nagatani
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
リード楽器など振動部分を人体に密着させて演奏する楽器を演奏する際,観客が聴いている音は気導音のみであるのに対し,奏者は気導音と骨導音を足し合わせたものを聴くこととなる.つまり,観客が聞く音を演奏者が何らかの手段で推測しながら演奏する必要がある.本研究では,気導マイクロホンとコンタクトマイクロホンで演奏音を収録し,音色の物理的な差異を明らかにするとともに,気導音,骨導音,そして骨導音に差分による高域強調処理を施した音の 3 種を用いて,二つの経路で知覚される音にどのような関係があるのかを心理実験により検討した.それぞれの波形の概形やスペクトル,および心理実験の結果などの詳細な検討から,音域によって変換をおこなう必要がある領域と変換が必要ない領域があることが示された.この結果は,リード楽器演奏者は演奏にあたって奏者と観客の間に起こりうる音の差異を音域毎に意識しなければならない可能性を示している. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
When playing a reed instrument, which requires the player to strongly bite the vibrating part, the player listens to both the air-conduction sound and the bone-conduction sound, while the audience can hear only the air-conduction sound. Therefore, it is necessary to play the instrument with guessing the sound heard by the audience in some way. In this research, the performance sound is recorded by an air-conduction microphone and a contact microphone to clarify the physical difference of the timbre. Then, we performed psychological experiments to reveal the relationship of the perceived sounds propagating along two different paths. For this purpose, we prepared three kinds of sounds: the air-conduction sound, the bone-conduction sound, and the bone-conduction sound with a signal processing to emphasize the high-frequency component. As a result of detailed examination of the waveform shape, the spectrum, and the result of psychological experiments, it was shown that there are two ranges of sound pitch; one needs to be converted to the high-frequency emphasized sound, and the other does not require any conversions. These interesting results imply that the reed instrument players should be more aware of the characteristics of the sounds heard by the audience which may differ from what they hear depending on the range of the sound pitch. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10438388 |
書誌情報 |
研究報告音楽情報科学(MUS)
巻 2019-MUS-123,
号 67,
p. 1-4,
発行日 2019-06-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8752 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |