Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2018-12-14 |
タイトル |
|
|
タイトル |
GWAPによる映像エフェクト辞書構築手法 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Visual Effect Dictionary Construction Method using GWAP |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学システム情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者名 |
平井, 彰悟
角, 薫
|
著者名(英) |
Shogo, Hirai
Kaoru, Sumi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
データベースを用いることにより言葉を 3 DCG に変換し視覚化するシステムの研究が行われている.本研究では,形容詞やオノマトペなどの修飾語に対応する映像エフェクトの辞書システムを構築した.本システムでは,GWAP (Game With A Purpose) を用いて特定の修飾語におけるオブジェクトに対応する映像エフェクトの構造化データを獲得することができる.過去の研究により,この構造化データは対象のオブジェクトの常識知識に関連していることが示された.GWAP ゲームでは,オブジェクトに絵文字を用い,修飾語のイメージを映像エフェクトで表示し,ユーザの投票によってユーザがゲームを楽しみながらデータが獲得される.本システムではユーザが利用すればするほど修飾語とオブジェクトと映像エフェクトとの関係を学習できる.実験により,獲得した構造化データの有用性とユーザが本ゲームを楽しみながら自然に利用できたかについて評価した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Research on a system for converting words into 3DCG and visualizing it by using a database has been conducted. In this research, we constructed a dictionary system of visual effects corresponding to modifiers such as adjectives and onomatopoeia. In this system, structured data of visual effect corresponding to an object in a specific modifier can be acquired using GWAP (Game With A Purpose). Previous studies have shown that this structured data is related to common sense knowledge of objects to be visualized. In GWAP games, pictograms are used for objects, images of modifiers are displayed with visual effects, and data is acquired while users enjoy games by voting by users. In this system, the more the user uses it, the more you can learn the relationship between modifier, object and visual effect. Experiments evaluated the usefulness of the acquired structured data and whether the user was able to use it naturally while enjoying the game. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12049625 |
書誌情報 |
研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)
巻 2018-EC-50,
号 6,
p. 1-6,
発行日 2018-12-14
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8914 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |