WEKO3
アイテム
初学者向けプログラミング学習のための初等アルゴリズム視覚化システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/190782
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/19078298d0d9ff-26f4-4c98-b68d-51598fd073fb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-08-12 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 初学者向けプログラミング学習のための初等アルゴリズム視覚化システム | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Elementary algorithm visualization system for programming learning for beginners | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | プログラミング教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 視覚化 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アルゴリズム | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Eclipse | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Java | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
東京情報大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
東京情報大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Uniersity of Information Sciences | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Uniersity of Information Sciences | ||||||||||
著者名 |
大城, 正典
× 大城, 正典
× 永井, 保夫
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | アルゴリズムをプログラムするためには,その処理がどのように行われていくのかを理解しておく必要がある.また,配列 (ランダムアクセスコンテナ) における要素交換のように,データ構造ごとに効率的な基本操作があることを知るのも重要である.しかしながら,初心者のうちは反復処理の中に分岐処理が入っているアルゴリズムは理解するのが難しい場合もある.また初心者はアルゴリズムを理解したつもりでも誤解していたり,間違った内容でプログラムしてしまうこともある.本研究では,初等的なアルゴリズムの理解を助けるための視覚化と,その上でプログラミング演習として,アルゴリズムの動作する様子をあらかじめ動的視覚化によって提示し,プログラミングを促す演習システムを提示する方法を提案する.学習者は,自分でプログラムした内容と正解版の両方を動作する様子を動的表示によって確認・比較することもでき,自らの誤りに気づきやすくなる.これによって,自習における学習効率の向上も期待できる. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In order to program the algorithm, it is necessary to understand how the process is carried out.It is also important to know that there is an efficient basic operation for each data structure like element exchange in an array (random access container).However, among beginners, it is sometimes difficult to understand algorithms that include branching processing in iterative processing.Also, even if they think they understand the algorithm, they may code with incorrect content. In this research, we propose a method of deepening understanding of algorithms and presenting exercise systems to improve coding by presenting the behavior of algorithms in advance by dynamic visualization as exercises to be coded on them. Learners can also check and compare how they act both on their own coded content and on their correct versions by dynamic display, making themselves more aware of coding mistakes themselves. With this system, improvement of learning efficiency in self-study can be expected. | |||||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集 巻 2018, 号 15, p. 104-111, 発行日 2018-08-12 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |