WEKO3
-
RootNode
アイテム
聴覚情報処理の概観とピッチ知覚
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/189878
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/18987821a365ab-353a-4ed9-b705-de9848a56fb4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-06-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 聴覚情報処理の概観とピッチ知覚 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Summary of Auditory Information Processing and Pitch Perception | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | チュートリアル | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Electro-Communications | ||||||||
著者名 |
饗庭, 絵里子
× 饗庭, 絵里子
|
|||||||
著者名(英) |
Eriko, Aiba
× Eriko, Aiba
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ピッチとは知覚的な 「音の高さ」 のことであり,音の基本的属性の一つである.ピッチは音波形の周期に応じて変化し,周期が短ければ短いほどより高い音が知覚される.しかしながら,音圧や音色の変化が影響を及ぼすこともあり,周期性だけを手掛かりにピッチ知覚を論じることは難しい.そのため,長年にわたり様々な聴覚理論が提唱され,実験やモデルによる検証が行われてきた.現在でも明確な結論は得られていないものの,心理 ・ 生理 ・ 数理など様々な分野の成果により,次第に有力な説に絞り込まれつつある.本チュートリアルにおいては,ピッチの定義を確認した後,ピッチ知覚の代表的な理論である 「時間説」 と 「場所説」 について,両説に関する生理学的根拠とともに概説する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Pitch is the perceptual "height of tone," which is one of fundamental attributes of sound. Pitch is associated with the repetition rate of the waveform of a sound, and higher the repetition rate, the higher is the sound perceived. However, it is difficult to discuss pitch perception using only repetition rate or frequency, because it also changes depending on the sound pressure and timbre. Therefore, various auditory theories have been proposed for many years, and psychological experiments and validation of models have been conducted. Although clear conclusions are still not obtained, credible theories are gradually developing due to the findings of various fields such as psychology, physiology, and mathematics. In the tutorial, the definition of pitch is described, followed by the outline of “temporal theory” and “place theory,” which are representative theories of pitch perception. The physiological evidences for both theories are also provided. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||
書誌情報 |
研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2018-MUS-119, 号 11, p. 1-3, 発行日 2018-06-09 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8752 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |