Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2018-05-15 |
タイトル |
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タイトル |
プローブデータを用いたタクシーの個別営業戦略のモデル化と交通シミュレーションへの適用 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Modeling Individual Strategies of Taxis Using Probe-Data and Its Application to Traffic Simulations |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] マルチエージェントシミュレーション,交通,タクシー,プローブカー |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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京都大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
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立命館大学情報理工学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Informatics, Kyoto University |
著者所属(英) |
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en |
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College of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University |
著者名 |
金月, 寛彰
服部, 宏充
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著者名(英) |
Hiroaki, Kingetsu
Hiromitsu, Hattori
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
マルチエージェント交通シミュレーションは,複雑な交通現象のモデル化・分析のための有力なアプローチである.これまでに,車両を模したエージェントに対して一様なモデルを割り当て,それらの相互作用が創発する現象を観察・分析するアプローチがある.一方で,実際の都市交通流は,タクシー,トラック,一般乗用車など,目的や行動の特性を異にする車両や運転者が混在している.本論文では,これら異種の車両を陽に表現して組み込んだ異種車両混合の交通シミュレーション環境の構築を目的に,プローブデータを用いて,運転者の挙動を解析し,モデル化する.ここでは,タクシーから得られた運転者のデータを用いて,顧客獲得のための営業行動を分析し,異なる傾向を示す分類を得てエージェントへの組み込みを行い,個別性を備えたタクシーエージェントを構築する.本論文では,200,000のエージェントと,京都市の道路交通網を用いて,一般車両,バス,タクシーが共存する渋滞シミュレーションを実施し,タクシー運転者に関する非一様な運転行動を再現できた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Multi-Agent Simulation (MASim) is being studied in various research fields, and traffic is one of the most popular subjects. Urban traffic flows consist of many vehicles with different roles of vehicles, each of which has its own reason for movement, such as route buses, taxis, trucks, general vehicles, and so on. Therefore, it is necessary to model the full variety of vehicles and incorporate them to the simulation step by step. In this paper, we use probe-car data to analyze and model vehicle behavior. Of particular note, we use driving log data obtained from taxis. We construct a taxi agent model that can represent individual traffic behaviors and apply the model to urban traffic simulations where general vehicles and taxis co-exist in the realistic road network of the city of Kyoto, Japan. We present how to construct a taxi behavior model that represents business strategies and stochastic selection of business area based on probe-car data. Then, we replicate traffic flows in Kyoto by combining the taxi agents, bus agents, and general vehicle agents. A comparison of uniform traffic behaviors model and individual traffic behaviors model with over 200,000 vehicle agents shows that our traffic simulations can reproduce taxi activity observed in the real world. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 59,
号 5,
p. 1373-1385,
発行日 2018-05-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |