Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2018-03-09 |
タイトル |
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タイトル |
仮想ディフェンダーシミュレータによるサッカーのフェイント個人練習システム |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Personal Feint Training System using Virtual Defender in Soccer |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属 |
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大阪大学 |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Osaka University |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute Technology |
著者名 |
増田, 稜
山本, 景子
倉本, 到
辻野, 嘉宏
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著者名(英) |
Ryo, Masuda
Keiko, Yamamoto
Itaru, Kuramoto
Yoshihiro, Tsujino
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
サッカーでディフェンダーを抜くためにはフェイントが重要である.フェイントを完全に習得するためには個人練習だけではなく対人練習が必要である.対人練習により,1) 様々なディフェンダーに対する経験を得ることができ,2) ボールを奪われないようにコントロールする技術が習得できる.しかし,このような対人練習を行うためには多くの練習相手が必要である.そこで本稿では,これらを個人でできるようにするために,仮想ディフェンダーのシミュレータを用いた個人練習システムを提案する.この仮想ディフェンダーは,1) に対応するためにオフェンスに抜かれないように動き,またこの反応速度をユーザが調整できる.そして2) に対応するためにユーザのボールを奪う可能性があるなら奪おうとする.仮想ディフェンダーのボール奪取確率モデルを検証するため,2D シミュレータによる評価を行った.その結果,モデルはユーザの評価とほぼ一致していることがわかった.そこでこのモデルを使い,3D 仮想ディフェンダーシミュレータを実装し有効性の検証を行った.その結果,フェイント技術の向上はわずかであったが,システムを実際の練習に使える思うとの回答が得られた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Feint is important to dribble past a defender in soccer, and both individual training and group training is necessary to improve feint skill. Through the group training, 1) players can get experiences with various defenders, 2) players can improve skills to control a ball so as not to be robbed from a defender. In order to do the group training, many cooperators are needed. In this paper, we propose a personal feint training system with a virtual defender. The virtual defender moves according to the movement of the user and a ball to avoid getting dribbled past by the user, also the reaction speed of the virtual defender can be changed when it tries to rob the ball. We evaluated the 2D simulator of the virtual defender in order to verify the stochastic model when it robs the ball. The result indicates that the model matches the result of participants' evaluation. Based on the model, we implemented a 3D virtual defender simulator. As the result of the evaluation using the system, the skills of participants became slightly higher through using the system. As the results of the questionnaire, all participants answered that they thought the system can be useful for improving feint skill. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA1221543X |
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
巻 2018-HCI-177,
号 3,
p. 1-8,
発行日 2018-03-09
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8760 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |