Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2017-11-03 |
タイトル |
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タイトル |
Believable Agentの生体情報による評価 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Evaluation of Believable Agent by biological information |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Believability |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
人間らしさ |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
生体情報 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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電気通信大学大学院情報理工学研究科 |
著者所属 |
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電気通信大学大学院情報理工学研究科 |
著者所属 |
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電気通信大学大学院情報理工学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications |
著者名 |
森田, 和貴
橋山, 智訓
田野, 俊一
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著者名(英) |
Kazuki, Morita
Tomonori, Hashiyama
Shunichi, Tano
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,コンピュータゲームの分野において人間らしいと判断されるようなBelievable Agentの研究が盛んに行われている.AgentのBelievabilityが向上すると,プレイヤの没入感が高まり,ゲームを高品質にすると考えられている.Believabilityは人間の評価に依存する主観的な概念であり,評価することは難しい.Believableだと判断されるAgentが,実際にどのように解釈されているかは未だに不明である.Agentを構築するための明確な評価指標は存在しない.本研究では,Believable Agent をAd hocに構築し,そのAgentを評価する人間,操作する人間の生体情報を観察することでその変化とBelievabilityの関係について検討する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In recent years, computer games have been developed greatly both in commercial and research field. The focus of the research is widely spread not only making strong AI but also giving player a lot of fun, and so on. Believable Agent is an agent that an agent that makes players feel human-like or does not make players feel suspicious. Improvement of the Believability of the agent increases the immersive feeling to the game. As a result, the computer games will have higher quality. However, Believability is quite subjective and depends on each human evaluation. It is hard for human beings to evaluate the believability of the agent. Evaluating subjective concepts with quantitative indicators includes the players activities such as key input frequency, acquiring the state in the game, and biological information. In the systems using Biological information, the biological signals such as electroencephalogram, skin conductance activity, gaze and pulse, are transformed into meaningful information for the players. Studies of computer games using biological information are mainly used for the purpose of improving the experience and pleasure. There are few studies which focus on Believability. In this research, we try to use biological information technology to evaluate agents Believability. |
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2017論文集
巻 2017,
p. 15-18,
発行日 2017-11-03
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |