WEKO3
アイテム
ICTが可能にした新しい外国語学習(「声」中心の学び方)
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/183822
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/183822fc6c4d58-a8d2-4991-9aa1-3f53d81ae5d6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Trans(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-10-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ICTが可能にした新しい外国語学習(「声」中心の学び方) | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A New Method of Language Learning Using ICT (Voice-centered Approach) | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [招待論文] スマートデバイス,外国語学習,モティベーション,Hard Fun,学びの風景 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
大阪大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Osaka University | ||||||||
著者名 |
岩居, 弘樹
× 岩居, 弘樹
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroki, Iwai
× Hiroki, Iwai
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,ドイツ語初級クラスでのICT活用,特に声を出すトレーニングのためのICT活用法について紹介する.学生は自分の発した言葉に対してなんらかのレスポンスがなければ,ドイツ語のフレーズを声を出しながら何度も練習するというモティベーションを保つことはできない.しかし,スマートフォンやタブレット端末の音声認識アプリやカメラアプリを使うことで,自分の発音を自分自身でチェックし,どこに発音の問題点があるのか認識することができるようになる.またドイツ語を話す様子をビデオに撮影することで,達成感・満足感を得てドイツ語学習への意欲がさらに上がる.学生たちの感想から,こうしたアクティビティが第二外国語学習のモティベーションをあげていることが分かる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, I am going to introduce how to use ICT tools in a German class for beginners, especially for speak-aloud training. If students receive no oral response while studying alone or even in the classroom, they lose their motivation to speak German phrases aloud over and over. However, using a speech-to-text app and the camera app on their smart devices, they can check their pronunciation by themselves and are able to recognize what the weak points of their pronunciation are. In the video shooting activities, they enjoy a sense of achievement and increase their motivation for learning German. The voices of my students show how these activities raised the motivation of students to learn other foreign languages. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12697953 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE) 巻 3, 号 3, p. 8-17, 発行日 2017-10-19 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-4234 | |||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |