Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2017-05-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
技術能力に注目した情報セキュリティ教育課程開発のためのカリキュラム分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Curriculum Analysis for Information Security Curriculum Development Focusing on Technical Competencies |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[一般論文] セキュリティ,人材育成,技術能力,高等教育,カリキュラム |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学情報科学研究科(当時) |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学情報基盤センター |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学情報基盤センター |
著者所属 |
|
|
|
国立情報学研究所 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Technology Center, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Technology Center, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Informatics |
著者名 |
孫, 英敬
山口, 由紀子
嶋田, 創
高倉, 弘喜
|
著者名(英) |
YoungKyung, Son
Yukiko, Yamaguchi
Hajime, Shimada
Hiroki, Takakura
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
情報セキュリティへの脅威はますます増加しており,高度な技術を備えた人材を求める声が増大している.それにともない,日本では高等教育機関における情報セキュリティ教育課程を今後拡充していく方針が示されているが,情報セキュリティ教育課程は,実際の現場から要求される技術能力を満たす,現実に即した人材を育成するものでなければならない.そこで我々は,アメリカ国立標準技術研究所の下に設置されているNICE(The National Initiative for Cybersecurity Education)が定義した情報セキュリティ技術能力を情報セキュリティ人材の要求要件ととらえて情報セキュリティ教育過程の開発を目指した研究を行っている.本研究では,NICEにおいて783項目に表されている技術能力を62種類に分類・集約した.さらに,日本および,セキュリティ教育が進んでいる韓国の大学についてカリキュラムを調査し,NICE技術能力との相関分析によりカリキュラム分析を行った. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Threats to information security are increasing rapidly and requests of the human resources who acquire high technology are also increasing. Japanese government announced the new policy to solve this problem by expanding a curriculum of information security at higher education institutions. The curriculum should be practical and provide technical competencies required on actual field. This study aimed at the development of a curriculum by adopting the information security competencies defined by NICE (The National Initiative for Cybersecurity Education) which is a under organization of the American National Institute of Standards and Technology. In this paper, we classified 783 NICE technical competencies into 62 items. Moreover, we investigated the curriculum among Japanese and Korean universities and analyzed them by a correlation analysis with NICE technical competencies. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 58,
号 5,
p. 1163-1174,
発行日 2017-05-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |