ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2017
  4. 2017-CE-138

「Scratch」を用いたプログラミング学習時の閲覧履歴・編集履歴・脳波履歴を組み合わせた学習者分析

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/177085
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/177085
f8162e72-ef36-41c6-8264-c773b2820ddb
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE17138001.pdf IPSJ-CE17138001.pdf (2.3 MB)
Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2017-02-04
タイトル
タイトル 「Scratch」を用いたプログラミング学習時の閲覧履歴・編集履歴・脳波履歴を組み合わせた学習者分析
タイトル
言語 en
タイトル Learner Analysis by Combining Browsing History, Editing History, and Electroencephalography History for Learning Programming with Scratch
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
会津大学短期大学部
著者所属
湘南工科大学
著者所属
早稲田大学
著者所属
早稲田大学
著者所属(英)
en
Junior College of Aizu
著者所属(英)
en
Shonan Institute of Technology
著者所属(英)
en
Waseda University
著者所属(英)
en
Waseda University
著者名 中澤, 真

× 中澤, 真

中澤, 真

Search repository
梅澤, 克之

× 梅澤, 克之

梅澤, 克之

Search repository
後藤, 正幸

× 後藤, 正幸

後藤, 正幸

Search repository
平澤, 茂一

× 平澤, 茂一

平澤, 茂一

Search repository
著者名(英) Makoto, Nakazawa

× Makoto, Nakazawa

en Makoto, Nakazawa

Search repository
Katsuyuki, Umezawa

× Katsuyuki, Umezawa

en Katsuyuki, Umezawa

Search repository
Masayuki, Goto

× Masayuki, Goto

en Masayuki, Goto

Search repository
Shigeichi, Hirasawa

× Shigeichi, Hirasawa

en Shigeichi, Hirasawa

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 著者らは学習者の電子教材活用状況を把握するための閲覧履歴可視化システムや,プログラミング学習時のソースコードの変遷を記録する編集履歴可視化システムを提案し,それぞれを個別に活用して学習者分析をする方法について示してきた.本研究では,これら二つの学習履歴に学習者の脳波履歴を加え,これらを組み合わせて学習者分析する方法について明らかにする.今回はビジュアルプログラミング言語 「Scratch」 を用いた初学者向けプログラミングの授業を,演習を交えた形で展開した際に,これら 3 つの学習活動の履歴を用いて授業時間中の活動内容を分析し,学習者個別の思考パターンやつまずき箇所の抽出,また問題の難易度が及ぼす影響について学習者の特性を分析することに焦点を当てる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We have already proposed visualization system of browsing history and visualization system of editing history for grasping learner's status. By individually utilizing these systems, we have worked on Learning Analytics. In this study, we will clarify the learner analysis method by combining the learners' electroencephalograms with these learning histories in Scratch programming class. We show that the thinking pattern and the weak points can be identified more accurately in this approach.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2017-CE-138, 号 1, p. 1-6, 発行日 2017-02-04
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 05:36:53.471660
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3