Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2017-02-04 |
タイトル |
|
|
タイトル |
「Scratch」を用いたプログラミング学習時の閲覧履歴・編集履歴・脳波履歴を組み合わせた学習者分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Learner Analysis by Combining Browsing History, Editing History, and Electroencephalography History for Learning Programming with Scratch |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
会津大学短期大学部 |
著者所属 |
|
|
|
湘南工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Junior College of Aizu |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shonan Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者名 |
中澤, 真
梅澤, 克之
後藤, 正幸
平澤, 茂一
|
著者名(英) |
Makoto, Nakazawa
Katsuyuki, Umezawa
Masayuki, Goto
Shigeichi, Hirasawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
著者らは学習者の電子教材活用状況を把握するための閲覧履歴可視化システムや,プログラミング学習時のソースコードの変遷を記録する編集履歴可視化システムを提案し,それぞれを個別に活用して学習者分析をする方法について示してきた.本研究では,これら二つの学習履歴に学習者の脳波履歴を加え,これらを組み合わせて学習者分析する方法について明らかにする.今回はビジュアルプログラミング言語 「Scratch」 を用いた初学者向けプログラミングの授業を,演習を交えた形で展開した際に,これら 3 つの学習活動の履歴を用いて授業時間中の活動内容を分析し,学習者個別の思考パターンやつまずき箇所の抽出,また問題の難易度が及ぼす影響について学習者の特性を分析することに焦点を当てる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We have already proposed visualization system of browsing history and visualization system of editing history for grasping learner's status. By individually utilizing these systems, we have worked on Learning Analytics. In this study, we will clarify the learner analysis method by combining the learners' electroencephalograms with these learning histories in Scratch programming class. We show that the thinking pattern and the weak points can be identified more accurately in this approach. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2017-CE-138,
号 1,
p. 1-6,
発行日 2017-02-04
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |