WEKO3
アイテム
事態把握の違いを利用した語学教材の提案(3)
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/176115
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/17611513ccab5b-e1dc-476a-9fd4-8088ff84bfbc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-11-26 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 事態把握の違いを利用した語学教材の提案(3) | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Proposal for Language Teaching Materials based on the Manners of Thinking and Perceiving Events (3) | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京外国語大学言語文化学部/大学院総合国際学研究院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Foreign Studies | ||||||||
著者名 |
佐野, 洋
× 佐野, 洋
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroshi, Sano
× Hiroshi, Sano
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 言語が違うとものごと (事態) の把握や認識の仕方も違う.前稿 (CE 135 での報告) では,事態の把握の仕方の違いに着目した (英語) 語学教材の開発事例について報告した.基本となるモノ (名詞) の概念化,とりわけ (日本人学習者には困難点として指摘される) 冠詞の使い方についての教材開発事例を取りあげた.本稿では,動詞が表す事態の把握の違いと,名詞の概念化の違いから,文型が異なることを指摘し,それらの意味的な対応を示す.主語や目的語といった文法概念ではなく,事態の把握の違いに基づく基本の文の雛形について説明し,代表的な文型と,日本語と英語の文型間の対応を示し,何が異なっているのかを議論する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | One of the main proposals by the literature reported to CE135 is to promote a clear understanding by language learners of their mother tongue and to give priority to having the learners learn to recognize differences in event structures by means of a cognition mechanism for time and space --- in an apparent attempt to improve learner's writing performance. But the report does not provide detailed information on how Japanese sentence structures actually compare with English sentence structures. In the paper, the author asks the question of how and at what point the basic difference between archetypal forms found in sentence patterns both languages fit into expressions used for making the process and flow of thought real. The answer is to be in a way of observation with perceived structures of spatiotemporal images envisaged in describing world. With the way, underlying mechanisms for referring and denoting objects expressed in sentence patterns will be provided in the paper. The paper also will explain basic sentence patterns of the two languages. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2016-CE-137, 号 8, p. 1-6, 発行日 2016-11-26 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8930 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |