Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-08-17 |
タイトル |
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タイトル |
HMDを用いて共有意識を向上させるネットワークコミュニケーション方式 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
A Network Communication System to improve Shared Awareness among Users using the HMD |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
センサデバイス |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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創価大学工学部情報システム工学科 |
著者所属 |
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創価大学工学部情報システム工学科 |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Engineering, Soka University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Engineering, Soka University |
著者名 |
中島, 伸之助
高見, 一正
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著者名(英) |
Shinnosuke, Nakajima
Kazumasa, Takami
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Skype や LINE などが普及し,誰でも場所を選ぶことなく,遠くにいる相手の顔を見ながら会話ができるようになった.しかし,既存のビデオ通話では,会話の相手は平面な画面の中であり,同じ 3 次元空間内で面と向かって立体的に会話をしている感覚は得られない.たとえば,相手の存在を感じながら場を共有することで得られる感覚である “共有意識” が感じにくい.本稿では,既存の平面ディスプレイによるビデオ通話に対して,立体感・臨場感が表現できる HMD(Head Mounted Display) を用いて,相手の興味対象を認識させるために頭の動きを反映するアバターで視線の把握する方法,等を具体化し,共有意識が向上できるネットワークコミュニケーション方式を提案する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Skype, LINE, and the like have become widespread. Anyone, without having to choose the location, has been able to talk face-to-face with people far away. However, in the existing video call, the other party of the conversation is in the plane of the screen. The party cannot obtain the feeling with a sterically and face-to-face conversation in the same 3-dimensional space. For example, they are difficult to feel a "shared consciousness" which is a feeling that can be obtained by sharing the place while feeling the presence of the other party. In this paper, we propose a network communications system that can improve the shared consciousness. Rather than a video call by existing flat display, the proposed system uses the HMD (Head Mounted Display) that can represent a three-dimensional sense and realism. Further, in order to recognize the party's interest, the system has realized the method which is implemented an avatar that reflects the movement of the user's head. By observing the movement of the avatar, the party can grasp the line of sight of the other party. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA12628327 |
書誌情報 |
研究報告コンシューマ・デバイス&システム(CDS)
巻 2016-CDS-17,
号 4,
p. 1-8,
発行日 2016-08-17
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8604 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |