Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2016-04-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
モチベーションを考慮したピアノ学習支援システム |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Piano Learning Support System Considering Motivation |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] ピアノ,モチベーション,学習支援システム |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future Uniersity Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future Uniersity Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future Uniersity Hakodate |
著者名 |
竹川, 佳成
福家, 悠人
柳, 英克
|
著者名(英) |
Yoshinari, Takegawa
Yuto, Fukuya
Hidekatsu, Yanagi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
楽器の演奏技術の向上には多大な時間を必要とするため,敷居の高さに演奏に取り組むことを最初から断念したり,ピアノ演奏の練習を途中で挫折してしまう演奏者が多い.鍵盤演奏の敷居を下げるために,光る鍵盤のように次に打鍵する鍵を鍵盤上に提示するなど打鍵位置を把握できる学習支援システムが提案されてきたが,学習者のミスに対して厳しく,学習者はミスをしないように細心の注意を払う一方,打鍵ミスが続くと次に進めないためフラストレーションがたまり練習へのモチベーションが下がってしまう.そこで,本研究では,モチベーションの維持を考慮したピアノ学習支援システムの構築をめざす.提案システムは学習者のモチベーションを維持させるために譜読みの認知プロセスに着目したミスの許容度を導入し,ミス許容度の異なる多段階のモードを持つ.提案システムの有用性を検証するために評価実験を行った.比較手法と比較してモチベーションを維持でき,かつ,正確な打鍵位置の学習に関して同等の学習効果を確認した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Beginners often give up practicing the piano because of the difficulty of acquiring piano techniques such as reading a score, correct keying, and proper fingering. There are several learning support systems such as a lighted keyboard which indicates the next note to be played by turning the corresponding key red. However, these systems are strict in regard to learners' mistakes, and it does not show the next key to press when a learner has pressed an incorrect key. When the learner makes a mistake again and again, he/she grows annoyed and loses motivation because he/she cannot progress to the next step. Therefore, the goal of our study is to construct a piano learning support system considering the learner's motivation. The proposed system varies the error margin of keying focused on a process of reading a score, and it offers several learning methods which have different degrees of error margin. We have developed a prototype system, and evaluated its effectiveness through actual use of the system. We found that it had significant advantages over the comparative method in terms of motivation, and the same degree of learning effectivity of keying accuracy as the comparative method. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 57,
号 4,
p. 1193-1206,
発行日 2016-04-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |