Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-02-06 |
タイトル |
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タイトル |
操作カードによるプログラミング体験システムの開発と評価 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Development and Evaluation of a Programming Experience System by using Operation Cards |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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東京農工大学 |
著者所属 |
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東京農工大学 |
著者所属 |
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マヒドン大学 |
著者所属 |
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東京農工大学 |
著者所属 |
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東京農工大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Mahidol University |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者名 |
小原, 楓
ミークライ, サージャッポン
スリプラプルチャイ, カンタポーン
平井, 佑樹
金子, 敬一
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著者名(英) |
Kaede, Obara
Satjapong, Meeklai
Kantaporn, Sripraprutchai
Yuki, Hirai
Keiichi, Kaneko
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本研究では,プログラミング未経験者である幼児や小学校 1・2 年生を対象とした,プログラミング体験システムを設計・開発した.このシステムを利用することにより,(1) 利用者がキーボード等を利用することなくプログラミングに対して興味を持つこと,(2) 利用者が命令と実行結果の対応関係を理解し,状況に応じた適切な命令を選択できるようになることの 2 点の達成を目標とした.本研究では,スマートフォンのカメラ機能および拡張現実技術を用いたシステムを開発し,利用者がキーボードを使うことなく,操作カードを用いることでプログラミングできるようにした.システム開発後,本システムの有効性を評価するための予備実験を行った.予備実験では,小学校 1・2 年生の児童 9 名に対し,現実世界に構築したゲーム環境および操作カードを用いてゲームや達成度調査を行った.予備実験の結果から,提案システムが本研究の目的を達成するために有効である可能性を示した.また,システムを利用する児童をいくつかのタイプに分類でき,タイプに応じた支援ができる可能性を示した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In this research, we have designed and developed a programming experience system. The target users of the system are 1st and 2nd grade of elementary schools as well as infants who do not have programming experience. We aimed to achieve two goals that by using our system: (1) users can take interests in programming without using keyboards and (2) they can select appropriate commands according to a situation by encouraging them in understanding the relationship between commands and their execution results. In this research, we have implemented our system by using the camera function of a smartphone and augmented reality (AR) technologies. In this system, users can program by using operation cards without keyboards. We have conducted a preliminary experiment to evaluate efficacy of our system. In the experiment, with 9 children who are 1st or 2nd grade of elementary schools, we investigated the degree of achievement of the children who played in a game environment using the operation cards constructed in real world. Experimental results revealed that (1) our system may be effective in terms of achievement of our research purpose, and (2) the children can be categorized into several types so that our system will support users’ programming activities according to their types. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2016-CE-133,
号 1,
p. 1-8,
発行日 2016-02-06
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |