Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-01-14 |
タイトル |
|
|
タイトル |
英語句動詞の語感学習を支援するタブレット端末教材の開発と評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development and Evaluation of Image Based Learning System to Acquire English Phrasal Verbs on Tablet Terminals |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
観光情報・多言語 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者名 |
田川, 友瑛
由井薗, 隆也
|
著者名(英) |
Tomoaki, Tagawa
Takaya, Yuizono
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
句動詞は単語をそのまま日本語に訳したとしても,正確な訳を導くことは困難である.加えて句動詞は多義性を持つために,訳や用例の丸暗記は効果的ではない.本研究では,この問題を解決するために認知言語学のコア理論を導入し,句動詞が持つ語感を指先の触覚や体の動きを通して学習できるシステムを開発した.また,本システムが効率的に句動詞の暗記や活用ができるかどうかを評価するために,実験を行った. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
English phrasal verbs are often difficult to translate to Japanese accurately. In addition rote memorization of translation and the example is not effective because the phrasal verbs have the ambiguity. In this study, we introduced the core theory from cognitive linguistics to our system in order to solve this problem, We have developed the system to learn sense of phrasal verbs through the movement of the fingertip tactile and body. And we tested this system to evaluate whether users can memorize and use phrasal verbs. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12628327 |
書誌情報 |
研究報告コンシューマ・デバイス&システム(CDS)
巻 2016-CDS-15,
号 12,
p. 1-7,
発行日 2016-01-14
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8604 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |