Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2015-11-27 |
タイトル |
|
|
タイトル |
レポート提出における文章セルフチェックシステムの開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of a Text Self-Check System for Report Submission |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
神奈川工科大学大学院工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
神奈川工科大学大学院工学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Engineering, Kanagawa Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Engineering, Kanagawa Institute of Technology |
著者名 |
赤木, 信也
納富, 一宏
|
著者名(英) |
Shinya, Akagi
Kazuhiro, Notomi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
文書作成能力の向上は,報告書の作成効率や品質保持といった知的生産活動において重要である.しかし,教員が学習者の文書作成を個別に指導することは大きな負担となる.そこで,教員の負担を抑えつつ学習者の文書作成能力を高めるシステムとして,レポート提出時に利用可能な文章セルフチェックシステムを考える.本研究では,文章作成能力の一つとして文章の読みやすさ (リーダビリティ) に着目し,レポート提出時に提出文章のリーダビリティを確認できるシステムを開発する.また,学習者に提出文書のリーダビリティを示すことによる教育効果の検証も進める. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
It is important to improve the writing ability for intellectual production activities such as writing efficiency and assurance quality of reports. However, teachers have a large burden to teach individually technical writing to learners. We discuss a Text Self-Check System for report submission which reduces the burden of teachers and improves the writing ability of learners. In this paper, we are developing the system which visualizes the readability of report submission, focusing on the readability as one of the writing abilities. In addition, our future work is to proceed with the verification of educational effect by feedback to learners. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2015-CLE-17,
号 21,
p. 1-6,
発行日 2015-11-27
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |