Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2015-07-24 |
タイトル |
|
|
タイトル |
アソシエーションルールを用いた推薦システムにおける精度と意外性の向上 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Improvement of Accuracy and Serendipity in Recommendation System Using Association Rule |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[オリジナル論文] 推薦システム,アソシエーションルール,意外性,協調フィルタリング |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者名 |
伊藤, 寛明
吉川, 大弘
古橋, 武
|
著者名(英) |
Hiroaki, Ito
Tomohiro, Yoshikawa
Takeshi, Furuhashi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
近年,インターネットの普及により,オンラインショップで扱う商品数が増加している.これにより,ユーザの選択肢が広がる一方で,多くの商品から好きなアイテムを見つける必要がある.そのため,現在は様々な推薦システムが利用されている.推薦したアイテム数に対する,ユーザが好んだ/購入したアイテム数の割合である“精度”は,これらの推薦システムにおいて最も重要な指標である.しかしながら近年,ユーザの満足度の観点から,“精度”だけでなく,“意外性”も必要とされている.本論文では,データマイニングの一手法であるアソシエーション分析に基づいた協調フィルタリングによるアイテム推薦において,高い精度を保ちつつ,意外性を向上させる手法について検討する.また,意外性の評価指標として用いた“Novelty”と“Personalizability”の妥当性についての検証を行い,“Novelty”,“Personalizability”の向上が意外性の向上に寄与することを示す. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The number of available items in online shops are increasing by the spread of the Internet recently. Though users have a wide range of choices, they need to find their favorite items from a huge amount of items. Thus, a variety of recommendation systems are currently in use. “Accuracy,” which is the ratio of the number of target user's favorite or bought items over redommended items, is the most important index in these recommendation systems. However, not only “Accuracy” but also “Serendipity” is said to be needed in terms of user satisfaction recent years. In this paper, we introduce a recommendation method of collaborative filtering based on association analysis which is one of the data mining techniques and try to improve “Serendipity” keeping “Accuracy” high. In addition, we investigate the validness of “Novelty” and “Personalizability” which are used as the evaluation index for “Serendipity” and show that the increase of the value of “Novelty” and “Personalizability” leads high “Serendipity.” |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11464803 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM)
巻 8,
号 2,
p. 10-22,
発行日 2015-07-24
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7780 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |