Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2015-03-23 |
タイトル |
|
|
タイトル |
RDFと特徴語を用いたPBL受講生向け教育コンテンツ推薦システムの構築 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Educational Contents Recommendation System Using RDF and Feature Terms |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
言語処理技術 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者名 |
藤原, 哲
大場, みち子
山口, 琢
花田, 洋貴
|
著者名(英) |
Tetsu, Fujiwara
Michiko, Oba
Taku, Yamaguchi
Hirotaka, Hanada
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
実践的 ICT 人材育成の場として,PBL(Project Based Learning) によるソフトウェア開発が活発になっている.PBL では,学生がそれぞれの役割に沿って自主的に個別の学習が求められるが,基礎知識がない場合に効率的に知識を身につけることは難しい.本研究は,PBL で効率的に学習するために授業資料による基礎知識とそれに関連する Web ページでの応用・補足情報を推薦するシステムを提案・構築する.RDF (Resource Description Framework) を用いた授業資料と Web ページの情報保持手法,閲覧中の重要単語 「特徴語」 とユーザプロファイルを用いた情報推薦手法について述べ,学習情報収集の効率化に関する実験による提案手法の評価を述べる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
As a place of ICT human resource development, practical software development exercises called PBL has become actively. In PBL, students are required to learning independently along their role. However, it is difficult to efficiently learning knowledge when they do not have fundamental knowledge. In this paper, we propose and develop system that recommendation educational contents as foundational knowledge and web pages as applied knowledge to learning effectively. For this, we propose a method that retains of educational contents data and web page data using RDF (Resource Description Framework), and a method that recommends information on using important word called “Feature Terms” from a sentence reading and user profile. We evaluated the proposed method by experiments on the efficiency of learning information collection. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10114171 |
書誌情報 |
研究報告情報基礎とアクセス技術(IFAT)
巻 2015-IFAT-118,
号 4,
p. 1-6,
発行日 2015-03-23
|
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |