ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 情報基礎とアクセス技術(IFAT)
  3. 2015
  4. 2015-IFAT-118

RDFと特徴語を用いたPBL受講生向け教育コンテンツ推薦システムの構築

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/141520
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/141520
c1fdb4e0-3e62-4630-b7f8-222a6ea47c40
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-IFAT15118004.pdf IPSJ-IFAT15118004.pdf (1.5 MB)
Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2015-03-23
タイトル
タイトル RDFと特徴語を用いたPBL受講生向け教育コンテンツ推薦システムの構築
タイトル
言語 en
タイトル Educational Contents Recommendation System Using RDF and Feature Terms
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 言語処理技術
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
公立はこだて未来大学大学院
著者所属
公立はこだて未来大学
著者所属
公立はこだて未来大学大学院
著者所属
公立はこだて未来大学
著者所属(英)
en
Graduate School of Future University Hakodate
著者所属(英)
en
Future University Hakodate
著者所属(英)
en
Graduate School of Future University Hakodate
著者所属(英)
en
Future University Hakodate
著者名 藤原, 哲

× 藤原, 哲

藤原, 哲

Search repository
大場, みち子

× 大場, みち子

大場, みち子

Search repository
山口, 琢

× 山口, 琢

山口, 琢

Search repository
花田, 洋貴

× 花田, 洋貴

花田, 洋貴

Search repository
著者名(英) Tetsu, Fujiwara

× Tetsu, Fujiwara

en Tetsu, Fujiwara

Search repository
Michiko, Oba

× Michiko, Oba

en Michiko, Oba

Search repository
Taku, Yamaguchi

× Taku, Yamaguchi

en Taku, Yamaguchi

Search repository
Hirotaka, Hanada

× Hirotaka, Hanada

en Hirotaka, Hanada

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 実践的 ICT 人材育成の場として,PBL(Project Based Learning) によるソフトウェア開発が活発になっている.PBL では,学生がそれぞれの役割に沿って自主的に個別の学習が求められるが,基礎知識がない場合に効率的に知識を身につけることは難しい.本研究は,PBL で効率的に学習するために授業資料による基礎知識とそれに関連する Web ページでの応用・補足情報を推薦するシステムを提案・構築する.RDF (Resource Description Framework) を用いた授業資料と Web ページの情報保持手法,閲覧中の重要単語 「特徴語」 とユーザプロファイルを用いた情報推薦手法について述べ,学習情報収集の効率化に関する実験による提案手法の評価を述べる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 As a place of ICT human resource development, practical software development exercises called PBL has become actively. In PBL, students are required to learning independently along their role. However, it is difficult to efficiently learning knowledge when they do not have fundamental knowledge. In this paper, we propose and develop system that recommendation educational contents as foundational knowledge and web pages as applied knowledge to learning effectively. For this, we propose a method that retains of educational contents data and web page data using RDF (Resource Description Framework), and a method that recommends information on using important word called “Feature Terms” from a sentence reading and user profile. We evaluated the proposed method by experiments on the efficiency of learning information collection.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10114171
書誌情報 研究報告情報基礎とアクセス技術(IFAT)

巻 2015-IFAT-118, 号 4, p. 1-6, 発行日 2015-03-23
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 19:21:15.152857
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3