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アイテム
仮想空間でのハサミによる切断操作のモデルと実現
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12911
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12911e89712e3-e5d1-448b-820d-12a84bd5c17a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1998 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 1998-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 仮想空間でのハサミによる切断操作のモデルと実現 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Model for Cutting Operation with Scissors in 3D Virtual Space and Implementation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | インタフェース | |||||||
著者所属 | ||||||||
中部日本放送株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学情報文化学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学情報文化学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学大学院工学研究科情報工学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Chubu Nippon Broadcasting Co. Ltd | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Informatics & Scinece, Nagoya University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Informatics & Scinece, Nagoya University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Engineering, Graduate School of Engineering, Nagoya University | ||||||||
著者名 |
野口, 博和
× 野口, 博和
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著者名(英) |
Hirokazu, Noguchi
× Hirokazu, Noguchi
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,仮想空間中に用意したハサミを用いて同じ空間中に配置された紙を対話的に切断することが可能なシミュレーションシステム,そのための切断操作のモデル,および実現例について述べる.本システムにより,操作者はディスプレイ上に表示される仮想3次元空間を見ながらハサミに「開閉」「移動」「方向転換」の操作を与えることで,実時間応答で紙を切断することができる.上記3操作はハサミ本来の基本的な操作であるので,実世界での感覚で切断操作を行うことができる.切断操作を実現するために,3つの基本モデル,すなわち(1)紙のデータ構造,(2)操作によるハサミの状態遷移,(3)ハサミによる紙の切断および衝突処理,を実現した.また操作にともないリアルタイムに変化する紙の形状を効率良く扱うため,紙のデータ構造は頂点座標と頂点名を要素に持つ単純なリスト構造とした.ハサミは切断可能状態と切断不可能状態のいずれかの状態をとり,それぞれの状態に応じた紙の切断と紙とハサミの衝突判定を行う.紙の切断処理と衝突判定は,ハサミの刃のかみあう点の軌跡と紙の辺を利用して行う.本モデルに基づいて,ハサミによる紙を切るという操作をグラフィックワークステーション上に実現し,モデルの有効性を確認した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper describes a simulatio system and a model for cutting a piece of paper with a pair of scissors in three demensional(3D)virtual space.In the system,pieces of paper and a pair of scissors are defined in 3D virtual space and displayed on a graphic screen.An operator can scissor a virtral paper sheet freely and interactively with giving three basic operations,for scissors such as 'open and close','move' and 'change direction',to a pair of virtual scissors.In order to realize these operations in computer,we defined three basic models;(1)Data structure for a paper sheet,(2)Scissors states and transitions among them according to the operations,(3)Cutting model and Collisions detection.For the realtime processing,we use a simple list structure for the shape of a paper sheet,which keeps only the vertices of the sheet.The scissors have two kinds of states according to the operations.Updating the state of the paper sheet and the contents of the list corresponding to the interactive operations such as 'Cutting paper','Collisions detection' and 'Position correction of scissors' is performed,using a trace of scissors' edges and the edges of a piece of virtual paper.We realize cutting operations with this model,and understand its availability. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 39, 号 12, p. 3304-3314, 発行日 1998-12-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |