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アイテム
HMMに基づく交通監視映像の背景・物体・影の分離手法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12093
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/120937e3c07b2-36ac-45ce-a680-b0d0b340043f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2001-01-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | HMMに基づく交通監視映像の背景・物体・影の分離手法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | HMM-based Segmentation of Background, Object and Shadow from Traffic Monitoring Movies | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 画像・図形認識 | |||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学大学院工学研究科情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学大学院工学研究科情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
富山大学工学部知能情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Engineering, Graduate School of Engineering, Nagoya University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Engineering, Graduate School of Engineering, Nagoya University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Toyama University | ||||||||
著者名 |
加藤ジェーン
× 加藤ジェーン
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著者名(英) |
Jien, Kato
× Jien, Kato
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 自動車追跡システムのロバスト性向上の主な障害として,移動する物体(自動車)の影がある.精度の高い物体モデルを用いたとしても,追跡プロセスは影によって混乱される.本論文では,背景・物体領域と同様,影もモデル化することが可能な,HMMに基づく領域分離手法を提案する.他の多くの確率的背景モデルと異なり,本モデルにおいては学習データとして特定のものを選択する必要はない.複数のカテゴリ(背景,物体,影)を含む映像シーケンスから自動的にこれらのカテゴリ確率分布を学習することが可能だからである.各カテゴリに関する時間的持続性を利用するだけではなく,輝度値と空間的情報に基づくSobel値を観測シンボルとして用いることによって,カテゴリ間の曖昧性を減少させる.本手法は,ローレベルの追跡プロセスとして,または動画像による輪郭追跡システムのコンポーネントとして使われるのに適する.実際に高速道路を撮影した映像シーケンスに対して本手法を適用した結果,各画像において,背景,移動物体,および移動物体の影の3種類をリアルタイムで高精度に分離できた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The main obstacle to the robustness of car tracking is large shadows of vehicles.Even with a good foreground model, the tracking processis liable to be disrupted by the shadows.This paper proposes an HMM-based foreground-background segmentationmethod which is capable of modeling shadow as well as foregroundand background regions.Unlike many other probabilistic background models, it is not necessary to select the training data since thedistributions for different regions can be learnt froman ordinary video sequence.The ambiguity among different regions (categories) is reduced by not only using the temporal continuity constraint for each category,but using jointly intensity and Sobel values,which measure the homogeneity of a region in space,as the observation symbols.This method itself functions a low level tracker.It can be also used as a low level process foran active contour based car tracker.Results on real-world motorway sequences show thatusing the proposed method, it is possible to accurately segment the image into background, cars and the shadow of cars in real time. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 42, 号 1, p. 1-15, 発行日 2001-01-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |