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アイテム
自由形状モデリングのための陰関数曲面を用いた仮想粘土細工システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11980
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/119809e56778d-442b-4ee9-8217-7fa048667931
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2001-05-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 自由形状モデリングのための陰関数曲面を用いた仮想粘土細工システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Virtual Clay Modeling System for 3D Free-form Design Using Implicit Surfaces | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:コンピュータグラフィクスの新展開 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | モデリング | |||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者名 |
松宮, 雅俊
× 松宮, 雅俊
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著者名(英) |
Masatoshi, Matsumiya
× Masatoshi, Matsumiya
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 3次元コンピュータグラフィクスにおいて,従来のモデラによる自由形状のモデリングは難しく,より簡単な操作でモデリングを行えるモデラが望まれる.本論文では,粘土細工を行うような感覚で自由形状のモデリングが行える仮想粘土細工システムについて述べる.本システムでは,仮想現実感技術と陰関数曲面を用いることにより,手を用いて直接的に仮想粘土へ凹凸を加えるという形状の変形を実現している.形状変形に際しては,陰関数曲面の定義を利用して,形状の衝突判定や変形処理に複雑な処理を必要とせず,その定義から自然に変形を表現している.一方で,仮想空間では,自由形状の変形やユーザの視点移動による画像を実時間で提示する必要がある.そこで,陰関数曲面を効率良くポリゴン表現に変換する手法を提案し,高速な描画を実現する.最後に,実装したシステムによるモデリング例を示し,粘土細工のような手を用いた対話的かつ直感的な操作によって,自由形状を短時間でモデリングできることを示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We present a new interactive free-form modeling system based on the metaphor of clay work.This paper discusses design issues and an immersive modeling system which enables a user to design intuitively and interactively 3D solid objects with curved surfaces by using one's hand.Shape deformation can be expressed by simple formulas without complex calculations due to the nature of skeletal implicit surfaces employed to represent smooth free-form surfaces.A polygonization algorithm that generates polygonal representation from implicit surfaces is developed to reduce the time required for rendering curved surfaces, since conventional graphics hardware is optimized for displaying polygons.The prototype system has shown that a user can design 3D solid objects composed of curved surfaces in a short time by deforming objects intuitively using one's hand in real time. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 42, 号 5, p. 1151-1160, 発行日 2001-05-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |