WEKO3
アイテム
情報教育におけるキーボードリテラシーの一考察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11874
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11874aaa15ed7-cce7-497c-ada6-89cc8af0a5a2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2001-09-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 情報教育におけるキーボードリテラシーの一考察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Study on Keyboard Literacy in Information Education | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 教育 | |||||||
著者所属 | ||||||||
岡山県立大学大学院情報系工学研究科システム工学専攻/現在,エム・イー・エス・エース株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
岡山県立大学情報工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Engineering, Okayama Prefectural University/Presently with MES Accounting & Consulting Enterprise, Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Computer Science & System Engineering, Okayama Prefectural University | ||||||||
著者名 |
吉長, 裕司
× 吉長, 裕司
|
|||||||
著者名(英) |
Yuji, Yoshinaga
× Yuji, Yoshinaga
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | タッチタイピングは,コンピュータを思考の外化やリフレクションの道具として活用していく場合に有効な打鍵技法であり,情報化社会における重要なリテラシーの1つである.そこで,大学1年生を対象に実施した情報教育の授業におけるタッチタイピング教育の方法と1年間にわたるタッチタイピングの習熟状況と習熟特性について報告する.タッチタイピング教育の方法としては,練習目標を学習者の個人内目標とし,練習結果をつねに学習者へフィードバックすることによって,学習者が到達度評価的な自己評価と個人内評価的な自己評価をあわせて行い,内発的動機づけを高めながら練習を継続していく方法を提示する.学習者全体の習熟特性としては,打鍵時間は累計平均対数非線形習熟の1つであるコンベックス型習熟,ミス率は累計平均対数線形習熟(習熟率=90.9%)であることが示された.また,タッチタイピングの習熟パターンを抽出する方法を提示し,本研究で対象とした学習者の打鍵時間の時系列データから11種類の習熟パターンが抽出されることを示した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Touch-typing is the effective typing method to use a computer as a tool of externalization and reflection,and it is an important literacy in information society.Here, we report about the method of touch-typing education that we carried out in the information education for the first year students of university,and the learning characteristics of touch-typing in one year's education.As for the method of touch-typing education,we suggest the method that the students evaluate themselves the results of their touch-typing practice according to criterion-referenced evaluation and intra-individual interpretation and they continue the touch-typing practice while raising intrinsic motivation of them by setting the targets of the touch-typing practice as individual targets of the students and always feeding back the results of the touch-typing practice for the students.As for the learning characteristics of touch-typing,it was shown that the learning type of typing time is the convex type which is one of logarithm non-linear learning of sum total mean.It was shown that the learning type of mistake rate is logarithm linear learning of sum total mean (learning rate = 90.9%).We suggest the method to extract the learning patterns of touch-typing and show that 11 kinds of learning patterns are extracted from the time series data of typing time of the students. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 42, 号 9, p. 2359-2367, 発行日 2001-09-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |