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Perceptual Glove:多視点画像に基づく手形状・姿勢の実時間入力とその応用
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11770
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/117704ce43305-b0b0-43b1-abcf-4558fedf4140
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2002-01-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Perceptual Glove:多視点画像に基づく手形状・姿勢の実時間入力とその応用 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Perceptual Glove: Real-time Input of 3D Pose and Configuration of User's Hand Using Multiple Cameras and Its Applications | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | ヒューマンインタフェース | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学情報システム学研究科/現在,日本電気株式会社NECネットワークス開発研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学生産技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学情報システム学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Systems, University of Electro-Communications/Presently with NEC Networks | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Industrial Science, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Systems, University of Electro-Communications | ||||||||
著者名 |
齋藤, 真希子
× 齋藤, 真希子
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著者名(英) |
Makiko, Saito
× Makiko, Saito
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ユーザにとってより自然なヒューマン・コンピュータ・インタラクションを実現するためにはキーボードやマウスなどの従来の入力デバイスによる操作に加え,ユーザの手振りによる直接操作が有効であると考えられる.そこで本論文では,複数カメラからの入力画像をもとに手の3次元位置・姿勢推定および手形状判別を実時間で行うための手法を提案する.特に,手形状判別にニューラルネットワークによるパターン識別を利用することにより,複数のユーザによるさまざまな手形状を信頼性良く認識することを可能としている.また,具体的なインタラクションに対する提案手法の有効性を評価するために,3次元仮想物体の手による直接操作およびに没入型映像環境内におけるナビゲーションの2つのタスクについて予備的な主観評価実験を行った結果について報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, we introduce a method for tracking a user's hand in 3Dand recognizing the hand's gesture in real-time without the use of anyinvasive devices attached to the hand.Our method uses multiplecameras for determining the position and orientation of a user's handmoving freely in a 3D space.In addition, the method identifiespredetermined gestures in a fast and robust manner by using a neuralnetwork which has been properly trained beforehand.This paper alsodescribes results of user study of our proposed method and itsapplication for several types of applications, including 3D objecthandling for a desktop system and 3D walk-through for a largeimmersive display system. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 43, 号 1, p. 185-194, 発行日 2002-01-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |