Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2015-02-12 |
タイトル |
|
|
タイトル |
手の近づき検知を利用した車載情報機器の低ディストラクション操作技術の開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of Low Distraction User Interface for in Vehicle Infotainment System Using by Driver's Hand Gesture |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[研究論文] カーナビゲーション,ディストラクション,ユーザ・インタフェース,ジェスチャ操作,ヒューマン・マシン・インタフェース |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
株式会社日立製作所横浜研究所 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社日立製作所横浜研究所 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社日立製作所横浜研究所 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hitachi Ltd. Yokohama Research Laboratory |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hitachi Ltd. Yokohama Research Laboratory |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hitachi Ltd. Yokohama Research Laboratory |
著者名 |
高田, 晋太郎
松原, 孝志
森, 直樹
|
著者名(英) |
Shintaro, Takada
Takashi, Matsubara
Naoki, Mori
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
自動車の運転中における車載情報機器の操作は,運転操作以外への意識の振り分けや脇見を生じ,ディストラクション発生の要因となることが知られている.本研究では,ドライバがカーナビゲーションをタッチ操作するユースケースにおいて,画面への手の近づきを検知して,操作する項目の予測を行い,操作GUIのレイアウトをタッチしやすい位置に変更することで,車載情報機器の操作にともなうディストラクション量を低減させる操作技術を提案する.提案する操作技術の原理試作を行い,ドライビングシミュレータを用いて,運転中のナビ操作にともなうディストラクション量を,視線逸脱・運転操作への影響の観点で評価した.その結果,提案手法により従来のタッチ操作に比べ,ディストラクション量を効果的に低減させることができることを確認した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Operating In Vehicle Infotainment System (IVIS) while driving causes driver distraction due to continuous glance for operating or using brain resource toward things except the driving task. In this study we aim at development of low distraction UI technology which enables a driver to operate IVIS without distraction while driving. In this paper we focused on reducing distraction generated when the driver operated car navigation menu with conventional touch panel UI. We proposed novel UI which changes menu GUI layout in case of detecting driver's hand gesture and enable to stop temporary while operating menu. In order to confirm the effect we made prototype system and executed distraction evaluation experiments using driving simulator. As a result we confirmed that the proposed method could reduce head off dangerous continuous glance and large stagger of car. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12628043 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌コンシューマ・デバイス&システム(CDS)
巻 5,
号 1,
p. 47-56,
発行日 2015-02-12
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2186-5728 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |