WEKO3
アイテム
義務教育段階における設計重視型プログラミング教育の提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/113067
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1130673a4d7c43-51fe-48b1-bbee-53e510a755f2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright(c)2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-08-24 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 義務教育段階における設計重視型プログラミング教育の提案 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Proporsal of Programing Education For students in compulsory education stage | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
静岡大学大学院 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
静岡大学 | ||||||||||
著者名 |
大村基将
× 大村基将
× 紅林秀治
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 義務教育段階の生徒らを対象としたプログラミング教育において,設計を重視するフロントローディング型の開発プロセスの導入を提案する.ソフトウェア開発を含む製品設計では,抽象度の高い概念的な内容から具体的な内容へ落としこむ設計段階を設定する.一方プログラミング教育では,設計は軽視されデバッグによる改善活動が主となる.その設計段階は,設計を正しく実施することで,製品開発では問題の早期発見や段階的な知識・技能の獲得,コストの削減等が果たされている.これらの設計の効果は教育においても問題解決能力の向上や新たな知識・概念獲得の側面から効果が考えられる.そこで初学者向けのプログラム設計プロセスの検討を行い,「目的の明確化」,「全体システム構成の明確化」,「ソフトウェアシステム構成の明確化」,「手順の明確化」の4 段階とすることを提案する. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In compulsory education stage programming education, we propose the introduction of a devel-opment process with an emphasis on design. Designed to be used in product development has set the design stage. In many cases, the design stage is carried out in order to design concrete from design at a higher level of abstraction. On the other hand, in the education programming, debugging activities accounted for much of the course hour, the proportion of design is slight. Design activity reveals the challenge early. In addition, this activity to increase the ability to solve problems. Effect of design activities are also useful in education. | |||||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム2014論文集 巻 2014, 号 2, p. 103-110, 発行日 2014-08-17 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |