Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2014-12-29 |
タイトル |
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タイトル |
検索専門性と事前知識に着目した検索行動とタスク満足度の関係性分析 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Analysis of Relationship between Search Behavior and Task Satisfaction Focused on Search Expertise and Prior Knowledge |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[研究論文] 検索行動,タスク満足度,検索専門性,事前知識 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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京都大学大学院情報学研究科/日本学術振興会 |
著者所属 |
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京都大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
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京都大学大学院情報学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Informatics, Kyoto University / JSPS |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Informatics, Kyoto University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Informatics, Kyoto University |
著者名 |
梅本, 和俊
山本, 岳洋
田中, 克己
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著者名(英) |
Kazutoshi, Umemoto
Takehiro, Yamamoto
Katsumi, Tanaka
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本稿では,検索タスク実行時のユーザの検索行動と,終了時のタスクに対する満足度との関係性を調査する.従来の情報検索に関する研究では,適合ページを多く提示することがユーザの満足度の向上につながるという前提の下で,検索結果のランキング手法が考案されてきた.しかし,それぞれの適合ページで記述されているタスクの答えが異なる場合は,かえってユーザの不満を引き起こす可能性がある.また,情報検索に対する専門性やタスクに関する事前知識といった属性の有無についても,ユーザの検索行動や満足度の評価基準に影響を与えることが予想される.そこで我々は,事実発見型タスクの検索ログに対して被験者が発見した答えを抽出することでデータセットを作成し,これらの2種類のユーザ属性が両者の関係性に与える影響を分析した.その結果,(1)情報検索の専門知識を持つユーザについては,発見された答えの一貫性と満足度との間に負の相関関係が存在する可能性がある,(2)情報検索の専門知識を持つユーザは,答えの発見以後も長い時間をかけてタスクに取り組む,および(3)情報検索の専門知識を持たないユーザは,タスク開始から一定時間が経過した後も,特定の答えに絞り込んだ検索を行わない,という傾向が見られた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In this paper, we investigate the relationship between user behavior observed in search tasks and satisfaction perceived by users in the tasks. Various kinds of methods for ranking search results have been proposed by existing work on information retrieval under the assumption that providing many relevant pages would lead to user satisfaction. As for search tasks where inconsistent answers are found, however, users may feel dissatisfied about the information obtained from the relevant results. As well as the type of search tasks, user attributes such as expertise in information retrieval and prior knowledge on the task could affect search behavior of users and their satisfaction perception. To analyze the effect of the two attributes on the relationship, we extracted answers from each page in search logs of fact-finding tasks. As a result of analysis of this dataset, we found the different tendencies in accordance with the presence or absence of these attributes: (1) finding inconsistent answers may cause dissatisfaction of search experts, (2) search experts still continue to search after finding some answer candidates, and (3) users without search expertise try to search for any answers even in the closing stage of search sessions. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11464847 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌データベース(TOD)
巻 7,
号 4,
p. 13-28,
発行日 2014-12-29
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7799 |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |