WEKO3
アイテム
「放射線」を刺激語とする反応語の分析の試み-小学校6年生に対する放射線授業の直前直後の連想検査結果をもとに
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/107434
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/107434aad61435-3abe-464a-89ab-dfafad8ef095
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2100年1月1日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2014 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
|
|
NL:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-12-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 「放射線」を刺激語とする反応語の分析の試み-小学校6年生に対する放射線授業の直前直後の連想検査結果をもとに | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | The Trial Analysis of the Response Words to the Stimulus Word "Radiation"—Based on the Result of the Association Test Given to the 6th Graders of Elementary School Children Before and After the Radiation Class— | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 言語の解明 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学大学院エネルギー科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Energy Science, Kyoto University | ||||||||
著者名 |
幸, 浩子
× 幸, 浩子
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroko, Miyuki
× Hiroko, Miyuki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 2011 年 3 月の福島第一原子力発電所事故により,原子力発電の危険性と放射線,放射性廃棄物処分問題が明るみに出た.我々は放射線について正しく知る必要がある.しかし,日本の義務教育において放射線教育は十分になされていないのが現状である.本研究は,2011 年 9 月より日本各地の小中学校において継続して実践している放射線リスク教育の特に小学校 6 年生に焦点を合わせた分析結果である.放射線授業の前後に行った連想検査の結果を,反応語を分類し数える事で分析を試みた結果,児童は新しく放射線の知識を学び,学んだ知識が放射線に対する印象に影響を与え,放射線リスクを客観的に捉える事が可能になった.また,放射線リスク教育実施により,被災地域と非被災地域の児童の放射線に対する印象の距離感が縮んだ傾向が見られた.本発表では,更に分析方法と評価基準,評価方法を探る事を目的とする. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | After the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant accident in March 2011, the danger of the NPP and radiation, the issue of radioactive waste management came to light. Having accurate knowledge about radiation risk is vital to judge situations correctly, so education is crucial. However, the present conditions in compulsory education in Japan, the radiation risk education is not taught sufficiently. The author has been teaching radiation risk in the elementary and junior high schools in various places in Japan since September 2011, and this research focus on the analysis result of the lectures given to 6th graders. The classes are analyzed from association tests given before and after the radiation class. The response words are categorized and counted. According to the result, it seemed the children learned about radiation, their impression toward radiation have changed and they became enabled to judge the radiation risk objectively Moreover, by radiation risk education, the children of the stricken area and a non-stricken area tend to be able to share the impression over the radiation. The purpose of this paper is to explore the method of analysis, basis of the evaluation and the evaluation method. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10115061 | |||||||
書誌情報 |
研究報告自然言語処理(NL) 巻 2014-NL-219, 号 6, p. 1-5, 発行日 2014-12-09 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |