Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2014-11-13 |
タイトル |
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タイトル |
レゴブロックによる影のトリックアート生成システム―光源位置探索によるジャギーの低減― |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
LEGO Block Modeling System to Make Trick Art Using Shadows - Minimizing Jaggies by the Light Source Position Search - |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
光、陰影 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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北海道大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
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北海道大学情報基盤センター |
著者所属 |
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北海道情報大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate school of Information Science and Technology, Hokkaido University |
著者所属(英) |
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en |
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Information Initiative Center, Hokkaido University |
著者所属(英) |
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en |
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Hokkaido Information University |
著者名 |
生田, 寛和
高井, 昌彰
高井, 那美
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著者名(英) |
Hirokazu, Ikuta
Yoshiaki, Takai
Nami, Takai
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
芸術作品の一つに影を用いたトリックアートがある.これは作品の立体形状を見ても,それが何を意味するものか容易に判別できないが,ある方向から作品に光をあて,背景に影をつくることによって,意図する様々な形状を映し出すものである.本研究では,目標とする異なる複数の影画像を入力として与え,これをもとに一般的なレゴブロックを用いて実際に立体造形可能な 3D モデルを出力するモデリングシステムを開発した.この 3D モデルに対して異なる方向から光を当てることにより,複数の目標を近似した影画像を映し出すトリックアートとなる.異なる 4 方向の光源を用いたアート作品の生成が可能であるが,ブロックサイズに起因する影画像のジャギーを最小化するため,最適な光源位置を探索する手法を導入している.本システムにより実際に構築したレゴブロック作品をもとに,システムの有効性や影画像の形状再現性について評価する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Trick art using shadows is a kind of modern work of art. Looking at the three-dimensional shape of the work object, it is not easy for spectators to visually understand what the work means. But, by lighting the work object from the certain directions, its shadows on the background represent some different meaningful shapes. In this paper, we have developed a LEGO block modeling system to make trick art using shadows. The system is given the shadow images of three or more different targets, and then generates a 3D model which can be actually realized by using general LEGO blocks. By lighting the object from different directions, the different shadows appear which approximates the target images. To minimize jaggies of shadow boundary which stems from the LEGO block resolution, we have introduced a greedy search method for the best lighting positions. We have evaluated shape similarity and effectiveness of the system. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN10100541 |
書誌情報 |
研究報告グラフィクスとCAD(CG)
巻 2014-CG-157,
号 20,
p. 1-6,
発行日 2014-11-13
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Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |