Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2014-11-13 |
タイトル |
|
|
タイトル |
毛髪繊維の遮蔽を考慮した毛髪画像の陰影編集 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Editing Shading Effects in a Single Hair Image Considering Occlusion Between Hair Fibers |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
光、陰影 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者名 |
佐々木, 悠真
金森, 由博
三谷, 純
|
著者名(英) |
Yuuma, Sasaki
Yoshihiro, Kanamori
Jun, Mitani
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
画像を用いた髪型のシミュレーションは手軽に行うことができるが,単純に髪型画像と顔画像を重ね合わせると,各画像で照明条件が異なるために,合成画像の陰影に違和感を生じてしまう.そこで本研究では,画像中の毛髪の陰影を編集する手法を提案する.まず毛髪の陰影が,画像全体で滑らかに変化する陰影と,毛髪繊維同士の遮蔽により生じる細かい影からなるものと仮定する.さらにこれらの陰影について,滑らかな陰影は照明方向の違いに影響されるものの,細かい影は照明方向を変化させたときの毛髪の外観にそれほど影響を与えないと仮定する.これらの仮定に基づき,毛髪画像における滑らかな陰影を編集することで,照明効果の変更を行う.滑らかな陰影に Kajiya-Kay モデルを当てはめ,毛髪繊維の三次元方向ベクトル場を推定し,照明計算に用いる.提案手法の結果の質は,計算された毛髪繊維の方向ベクトル場の質に大きく依存する.ユーザは単純なマウス入力によって直感的に陰影を編集し,様々な照明効果の調整結果を得ることが期待される. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Image-based hairstyle simulation is easy to use, but naive overlay of a hair image onto a face image often yields an unnatural composite image due to the shading inconsistency caused by different illumination environments between the hair and face images. In this work, we present a method for editing the shading in a single hair image. First, we assume that the shading consists of smoothly-varying global shading and fine-scale local shadows caused by occlusions between hair fibers. In addition, we further assume that, when we change light directions, the global shading changes significantly whereas the local shadows changes only slightly. Based on these assumptions, we edit shading effects by only editing the smooth global shading. Specifically, we fit the Kajiya-Kay model to the global shading in order to estimate the three-dimensional vector field of hair-fiber directions as well as the input light direction for the use of relighting. The result of our method depends on the vector field of hair fibers. We expect that users can edit shading effects intuitively to obtain various lighting results via simple mouse input. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10100541 |
書誌情報 |
研究報告グラフィクスとCAD(CG)
巻 2014-CG-157,
号 19,
p. 1-7,
発行日 2014-11-13
|
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |