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アイテム
3D映像表示画面上の両眼視差における奥行感度についての考察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/100942
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/100942ef6c17c8-7d32-406e-91c4-9d1b65b16558
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2014-05-08 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 3D映像表示画面上の両眼視差における奥行感度についての考察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Consideration about Depth Sensitivity for Binocular Parallax on 3D Videos View Screen | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
金沢工業大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
金沢工業大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kanazawa Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kanazawa Institute of Technology | ||||||||
著者名 |
鍛治, 俊平
× 鍛治, 俊平
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著者名(英) |
Shunpei, Kaji
× Shunpei, Kaji
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,立体 (3D) 映像の研究が盛んに行われ様々な 3D コンテンツが徐々に増加している.しかし,3D 映像を見続けると疲労感を覚えることや,子供へ悪影響があるなど問題点がある.3D 映像は,2D 映像と比較して高い臨場感を得られ,人に対して負担の少ない 3D 映像を作成することが可能であれば,様々な用途に利用されることが期待される.3D 映像が人に対して負担になる原因として,実物体を見る場合と 3D 映像を見る場合で目の動きが異なることが挙げられる.実物体を見る場合,目のピント調節と目の動きを連動させるが,3D 映像を見る場合,目の動きは実物体を見る場合と同様だが,目のピントは表示された画面上付近に目の水晶体を操作して調節する必要がある.この差異によって疲労感を覚えさせていると考えられ,対策を講じる必要がある.対策の指針として,3D コンソーシアムにて 「人に優しい 3D 普及のための 3D 安全ガイドライン」 が 2010 年に改訂され公開されている.このガイドラインに沿って 3D 映像を作成することにより,人に優しい 3D コンテンツを作成することが可能となった.主な内容として,視差を制限し快適に閲覧することができる快適視差範囲を設定したことが挙げられる.3D 映像表示画面の横の幅に対して,視差の範囲を前後 2%に設定することで,過大な視差による目への負担を防ぎ快適な閲覧環境を提供する.しかし,快適視差範囲により視差を制限することで,奥行きを感じにくくなる場合がある.本稿では,奥行感度に着目し 3D 映像表示画面上の両眼視差による奥行感度について考察し,快適視差範囲内で奥行感を損なわず閲覧できる視差の設定法を提案し,実験を行い検証した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, three-dimensional (3D) contents gradually increase thereby 3D videos is researched. However, there are many problems such as that we are fatigued with viewing 3D videos if we view 3D videos continuously, additionally children have bad influence. 3D videos provide higher presence than 2D videos, moreover 3D videos are expected to use a lot if low burden of viewing 3D videos are made for human. One of reasons for burden is that viewing 3D videos is different from seeing real objects. When we see real objects, we synchronize oculomotor actions and focus of eyes. However, when we view 3D videos, oculomotor actions is same though we need to adjust focus using crystalline of eyes to around screen. We appear that this difference fatigue us with viewing 3D videos, thus we need to take a measures. The indicator of measures is revised, additionally this published in 3D consortium on 2010, which name is “3DC Safety Guidelines for Dissemination of Human-friendly 3D”. According to this guideline, we are able to make human-friendly 3D contents. The main content is setting the range of comfortable display to see comfortable by limiting parallax. Assuming range of display is set approximately 2% of 3D videos view screen's width, our eyes are preserved from burden of viewing 3D videos by a lot of parallax, moreover we are offered comfortable view environments. However, we become difficult to feel depth in consequence limiting parallax using range of comfortable display. This paper considers to depth sensitivity by binocular parallax on 3D videos view screen to focus on “Depth Sensitivity”, additionally that propose settings parallax viewing without impairing depth feel in range of comfortable display, we experimented, moreover we inspected. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11131797 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 巻 2014-CVIM-192, 号 1, p. 1-5, 発行日 2014-05-08 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |