WEKO3
-
RootNode
アイテム
仮想文化財の皮膚触覚提示
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/100696
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1006967bf488f7-ba60-4f76-a9c0-5f0b4e5b3ef1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-04-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 仮想文化財の皮膚触覚提示 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Representing Tactile of Virtual Cultural Heritage | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
立命館大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
立命館大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
立命館大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Ritsumeikan University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Ritsumeikan University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Ritsumeikan University | ||||||||
著者名 |
尹, 新
野村, 和義
田中, 弘美
× 尹, 新 野村, 和義 田中, 弘美
|
|||||||
著者名(英) |
Xin, Yin
Kazuyoshi, Nomura
Hiromi, T.Tanaka
× Xin, Yin Kazuyoshi, Nomura Hiromi, T.Tanaka
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,ユーザーがデジタル博物館というシステムで仮想展示品を鑑賞できるようになっている.本研究では,仮想物体を触るときの反力や皮膚触覚を提示することで,高臨場感を実現する.提案した手法では,実測した物体表面凹凸データを解析し,機械振動式触覚信号を合成し,ユーザーの指先を刺激することで,仮想皮膚触覚を提示する.具体的には,まず,カメラ位置を固定し,入射光の方向を変え,撮影した複数写真から,物体表面の微細構造を表す法線マップを求める.次に,その法線情報から,皮膚触覚装置の入力信号として,振動信号を生成する.更に,機械振動方式の皮膚触覚提示装置を用いて,本手法の有効性を確認する.最後に,皮膚触覚を提示すると共に,接触音も提示することで,皮膚触覚を増強する効果も得られる.本システムは,三次元視覚装置と触覚提示装置により構成され,次世代のデジタル博物館の試作と考えられる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, users can watch virtual objects via the digital museum system. A tactile representing technique for obtaining telepresence of cultural heritage objects is proposed. This technique analysis measured surface bump data and synthesize tactile signal to excite finger. At first, the normal map is extracted from photos taken by fixed camera when change lighting incident direction. Then, as input signal of tactile devices, the vibration signal is synthesized from the normal map. Next, the effect of proposed method is demonstrated using vibration type tactile device. At the end, it is confirmed that the friction audio is useful to enhance tactile feeling. The system constructed using three dimensional virtual system and haptic devices is one type of next generation digital museum. | |||||||
書誌情報 |
じんもんこん2008論文集 巻 2008, p. 373-378, 発行日 2008-12-13 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |