ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. じんもんこんシンポジウム
  4. 2005

王塚古墳壁画の任意光源下での色彩の認識

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/100511
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/100511
45c852e8-6ca7-4d40-a70c-0cd44506233b
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-S-CH2005013.pdf IPSJ-S-CH2005013.pdf (4.1 MB)
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2014-04-01
タイトル
タイトル 王塚古墳壁画の任意光源下での色彩の認識
タイトル
言語 en
タイトル Color Appearance Recognition of Mural in Ozuka Tumulus in Sunlight and Taper Light
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
東京大学
著者所属
東京大学
著者所属
東京大学
著者所属
凸版印刷株式会社
著者所属
凸版印刷株式会社
著者所属
東京文化財研究所
著者所属
九州国立博物館
著者所属(英)
en
The University of Tokyo
著者所属(英)
en
The University of Tokyo
著者所属(英)
en
The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Toppan Printing Co.,ltd.
著者所属(英)
en
Natinal Research Institute for Cultural Properties, Tokyo
著者所属(英)
en
Kyushu National Museum
著者名 増田, 智仁 猪狩, 壮文 池内, 克史 三橋, 徹 松戸, 堅治 朽津, 信明 河野, 一隆

× 増田, 智仁 猪狩, 壮文 池内, 克史 三橋, 徹 松戸, 堅治 朽津, 信明 河野, 一隆

増田, 智仁
猪狩, 壮文
池内, 克史
三橋, 徹
松戸, 堅治
朽津, 信明
河野, 一隆

Search repository
著者名(英) Tomohito, Masuda Akifumi, Ikari Katsushi, Ikeuchi Tohru, Mihashi Kenji, Matsudo Nobuaki, Kuchitsu Kazutaka, Kawano

× Tomohito, Masuda Akifumi, Ikari Katsushi, Ikeuchi Tohru, Mihashi Kenji, Matsudo Nobuaki, Kuchitsu Kazutaka, Kawano

en Tomohito, Masuda
Akifumi, Ikari
Katsushi, Ikeuchi
Tohru, Mihashi
Kenji, Matsudo
Nobuaki, Kuchitsu
Kazutaka, Kawano

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 古墳内の壁画について、これらがどのように装飾されたのかということは考古学上重要な論点になっている。通常、暗い古墳内で装飾を施すには、灯明のような灯りが必要だと想像されるが、このような光源環境のもとで豊富な色彩を正確に識別しながら描けたかについては、甚だ疑問である。我々は古墳内部の壁画装飾は、太陽光の下でのみ可能であったのではないかと考えている。そこで本稿では、太陽光と松明光のもとでの装飾壁画の見えを再現することで、この論点に迫る。複雑な形状を持つ古墳の壁面に直接描かれた古墳や洞窟などの壁画の全体的な見えを厳密に再現するためには、壁面の三次元形状が必要不可欠である。我々は古墳内部の三次元形状と装飾のスペクトル情報を取得し、これらを用いて装飾壁画の任意光源下での見えをコンピュータグラフィックス上で再現したので、その経緯を報告する。
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Archaeologist have paid much attention to how ancient artists painted murals inside the tumulus. They believe that ancient painters worked inside the cave using artificial lights such as a taper. In contrast, we argue that there is a possibility that they used natural light such as sunlight. This paper investigates whether the color difference could be recognized with a taper light, inside the dark tumulus, or not. Our approach for the investigation of color difference recognition is to accurately reproduce colored patterns painted on the wall by comparing spectrum data with 2D texture images taken by a digital camera, which are mapped on the 3D model of a tumulus. By using this technique, we successfully reproduce the appearance of mural colors under an arbitrary illumination. Our target is the Ozuka tumulus, located in the Kyushu Island, inside which the various patterns are painted using six colors.
書誌情報 じんもんこん2005論文集

巻 2005, p. 87-93, 発行日 2005-12-16
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-21 11:40:27.948094
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3