
情報処理学会研究報告 

IPSJ SIG Technical Report 

 1  

 

現代アラブ・メディアの変容と 

国際的・域内的競合 
 

千葉悠志†   

 

本報告では，20 世紀半ば以降のアラブ世界において，人々の生活に大きな意味を
持ち続けてきたラジオやテレビなどの放送メディアの展開を概観し，そのうえで
今日のアラブ世界において，人々がいかにメディアと関わっているのかを考え
る． 

 

The Transformation of Contemporary Arab 

Media: Regional and Global Competition 

 

Yushi Chiba
†
 

 

The purpose of this paper is to overview the history of broadcasting in the Arab world 
and explore contemporary broadcasting by focusing on people’s methods of accessing 
satellite television. This paper will conclude that the decrease in consumer costs for 
watching satellite television and increase in satellite channels are related phenomena that 
contribute to the diversity of the contemporary Arab media. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Introduction  

The purpose of this paper is to overview the history of broadcasting in the Arab world and 

explore contemporary broadcasting by focusing on people’s methods of accessing satellite 

television. The goal is to show how the combination of easily accessible satellite television 

and the actions of satellite companies in the heavily competitive market has begun to bring 

some local and regional media companies into international prominence.  

  Before starting, the meaning of the phrase ‘Arab world’ must be clarified. This phrase 

generally includes the following eighteen countries: Algeria, Bahrain, Egypt, Iraq, Jordan, 

Kuwait, Lebanon, Libya, Morocco, Oman, Palestine, Qatar, Saudi Arabia, Sudan, Syria, 

Tunisia, the United Arab Emirates, and Yemen [1]. The majority of people in these countries 

speak Arabic as the first language and are considered to be ethnically Arabic.  

  Some early media scholars have described media history through a timeline going as far 

back as the Lascaux cave paintings and papyrus in ancient Egypt [2]. However, more pressing 

media studies are confined to the ‘mass media’, such as print materials, radio, and television. 

Therefore, contemporary media scholars tend to begin their narrative at the advent of 

duplication technology, that is, the Gutenberg printing machine of the fifteenth century, or 

even from the advent of electronic media in the twentieth century [3]. 

  Contemporary media studies of Arab countries tend to begin with the appearance of the 

printing press at the end of the eighteenth century. Although printing technology had been 

brought to the Othman Empire in the fifteenth century, it was prohibited in 1484 and 1515 by 

the Sultan of the Ottoman Empire [4]. Some Christians were allowed to use printing 

technology, but Muslims, comprising the majority of the empire’s citizens, were banned from 

using it for almost three centuries. 

  After the eighteenth century, use of printing technology spread gradually in the Arab world, 

beginning with the distribution of academic works among intellectuals. At the end of the 

nineteenth century, the Arab cultural resurgence in Lebanon and Egypt spurred the publication 

of many books, which were circulated in the Arab world. However, the literacy rate in the 

Arab countries was still quite low, so even by the early twentieth century, printed material 

could not accurately be called mass media. The first media to be widely consumed by Arab 

people had to be something that did not require literacy has a prerequisite; therefore, the first 

real mass media of the Arab world was broadcasting media such as radio and television. 

                                                                 
 † 京都大学大学院アジア・アフリカ地域研究研究科博士課程  

   Graduate School of Asian and African Area Studies, Kyoto University 

ⓒ 2011 Information Processing Society of Japan

Vol.2011-IFAT-102 No.10
Vol.2011-DD-80 No.10

2011/3/29



情報処理学会研究報告 

IPSJ SIG Technical Report 

 2  

 

2. Broadcastings in the Arab World 

2.1 The Dawn of Radio 

The history of broadcasting goes back to the 1920s. According to the Egyptian media 

scholars ‘Abd, A. and ‘Abd, N. [5], Egypt and Algeria were the first Arab countries with radio 

service [a]. Other countries soon acquired radio, as shown in the following table [b]. 

 

Table 1 The Beginning of Arab Radio 

1925 Egypt 1939 Libya 1949 Saudi Arabia 

1925 Algeria 1940 Sudan 1951 Kuwait 

1928 Morocco 1941 Syria 1966 UAE 

1935 Tunisia 1942 Bahrain 1968 Qatar 

1936 Iraq 1947 Yemen 1970 Oman 

1938 Lebanon 1948 Jordan   

(source) [‘Abd, A. and ‘Abd, N. 2008] 

 

In some countries, such as Egypt and the Gulf countries, individuals and private companies 

initiated commercial radio services, though governments soon took control and began to 

broadcast official programming. Some other countries developed radio industries from 

facilities facilitated by suzerain states after independence.  

  Some Western countries also broadcasted Arabic radio programming starting in the 1930s. 

For example, Italy started Radio Bari in 1934, and Great Britain started Palestine 

Broadcasting Services (PBS) and BBC in 1936 and 1938 respectively. As war approached, 

Germany started Voice of the Free Arabs in 1938 and Great Britain added The Near East in 

1941 to sway Arab popular sentiment [6]. Some stations discontinued broadcasting during the 

war. 

2.2 The Era of Egyptian Radio 

However, it may be said that radio really took off in the 1950s, and Egypt played the most 

important role in the expansion of radio in Arab countries.  

  After the Egyptian revolution of 1952, the country’s new government started to 

dramatically expand its broadcasting services [c]. The most famous station created at this time 

was one called Voice of the Arabs, started in 1953, which president Gamal Nasser regarded as 

                                                                 
a) This table, may confuse unofficial and official start dates. However, it is useful as a document of general trends  

b) Palestine is not mentioned in that study. 

c) In 1952, there were just two radio stations, which broadcasted 15 hours per day between them. However, by 1962, 

there were many more stations, with a total of 116 broadcast hours per day.  

a strong propaganda tool and which he strengthened so that it might reach other Arab 

countries as well. Although the station was propagandistic, it also broadcast generic 

entertainment content and became popular across the Arab world. In the 1970s, the stations 

suffered a loss in credibility. However, one survey shows that nearly 20 percent of the 

populations of Kuwait, Saudi Arabia, Lebanon, and Jordan still listen to the station [7]. 

  In addition to Voice of the Arabs, Egypt began to broadcast programming in several foreign 

languages. It is estimated that, by 1968, the country was broadcasting nearly 55 stations 

around the world [8]. While other Arab countries had their own national radio stations, it does 

not go too far to describe Egyptian broadcasting as regionally dominant from the 1950s to the 

1970s, and Egyptian radio was a uniting cultural and linguistic force in this period . 

2.3 Television as a Tool of Government 

The first Arab country to start a national television service was Iraq in 1956. Between the 

mid-1950s and mid-1970s, most Arab countries began national television broadcasting, most 

with technical assistance from Western companies. However, most of the countries did not 

have the expertise necessary to create television content, so most Arab countries imported 

television programs from the West or from Egypt. Some latecomers simply hired staff from 

Egypt or Jordan. 

 

Table 2 Inaugural Dates of National Television 

1956 Iraq 1962 Sudan 1968 Jordan 

1959 Lebanon 1962 Morocco 1969 (South) Yemen 

1960 Egypt 1965 Saudi Arabia 1970 Qatar 

1960 Syria 1966 Tunisia 1972 Bahrain 

1962 Algeria 1968 Libya 1974 Oman 

1962 Kuwait 1968 UAE (Dubai)   

(source) [Rugh 2004: 186] 

 

  Geographically, television is more difficult to broadcast over a great distance than radio. 

Many Arab countries that regarded television as the better propaganda tool began to 

strengthen their broadcasting capabilities in the 1970s. The increase in availability, combined 

with popular preference for television over radio, led to an explosion of television 

consumption in Arab populations in the 1970s. While it is true that the videocassette recorder 

(VCR) came to be widespread in the Arab world at this time and some distribution of 

nongovernmental or even dissident media was therefore possible, the effect of this was 

probably limited by cost and logistics. The reality is that governments were able to control the 

ⓒ 2011 Information Processing Society of Japan

Vol.2011-IFAT-102 No.10
Vol.2011-DD-80 No.10

2011/3/29



情報処理学会研究報告 

IPSJ SIG Technical Report 

 3  

 

vast majority of television content, and most did so very actively in order to manage public 

sentiment. Because of this, television in Arab countries carries a strong association with the 

government. 

3. The Satellite Era 

It has been noted by the academic community that prior to the 1990s, the content of 

television broadcasting in the Arab world was mostly propaganda and, in a word, boring [9]. 

However, some incidents brought change to the Arab world.  

3.1 The Gulf War as a Watershed 

The most important factor in the transformation of Arab broadcasting has been the 

appearance of satellite television. The first proposal to launch media satellites was made in 

1967 and was agreed to at a meeting of the information ministries of several Arab 

governments. However, mainly because of internal political tension, the launch of the first 

satellite took nearly two decades, and after the launch, Arabsat remained unused for five 

years. 

However, the Egyptian government finally started the first satellite channel, Egypt Space 

Channel (ESC), in 1990. The purpose of ESC was to broadcast to the Egyptian military in 

Kuwait during the Gulf War. Although most of its programming was the same as on Egyptian 

terrestrial channels, the channel’s mere existence stimulated other countries to launch their 

own. 

In addition to this, the Gulf War spawned what is known as the CNN shock. When the war 

started, the people of Saudi Arabia did not know about it for five days because of a 

governmentally enforced media blackout. However, word got out because of satellite 

television stations such as CNN, which was broadcast in people’s homes. This incident made 

people aware of the importance of collecting information from outside their nation. 

  For these reasons, in the 1990s, some satellite channels appeared. And those are categorized 

to three groups depending on the relation with the governments; the national satellite channels, 

private satellite channels, independent satellite channels.  

For example, after the Egypt Space Channel, UAE launched Emirates Dubai TV (EDTV) in 

1992. And Jordan launched Jordan Satellite Television (JST) in the same year. In 1993, Egypt 

launched the Nile TV [d]. And Morocco and Syria also followed it in 1994. Within a few years, 

the rest of the Arab countries had their own satellite channels.  

  In contrast to government-controlled the national channels, the number of the private 

                                                                 
d) However, the viewer the Nile TV targeted was the foreigner who speak English and French. This channel was 

launched for the commercial and sightseeing purpose. 

channels is limited. In 1991, the first private Arab channel, Middle East Broadcasting Center 

(MBC), was launched in London by a Saudi entrepreneur [e]. In 1994, Orbit and Arab Radio 

and Television (ART) were launched in Italy. In Lebanon, Future TV was started in 1995, with 

Lebanese Broadcasting Corporation International (LBCI) following in 1996. Other private 

channels followed. 

  Al-Jazeera, which started in 1996, can be categorized as independent media, because 

although it is wholly owned by the government of Qatar and is not likely to criticize its patron, 

it is thought to receive little editorial pressure [10]. 

3.2 The Real Expansion of Satellite Channels 

The real expansion of satellite offerings began in the 2000s. This chart [11] shows how the 

number of Arab satellite channels grew 4.5 times between 2004 and 2009. 

 

 

Chart 1 The Increase in the Number of Arab Satellite Channels 

(source) [Dubai Press Club 2010: 46] 

 

  This increase can be explained through several factors. First, in 2000, new satellites were 

launched to facilitate digital technology and reduce set-up costs of new channels. Therefore, 

more and more investors regarded satellite broadcasting as a viable business arena. Second, as 

previously mentioned, demand for information in the Arab world has grown since the early 

1990s. Third, many Arab states increased their state-controlled satellite offerings. Some 

countries broadcast official channels even though it is not profitable. Fourth, access to 

satellite television has become much easier for ordinary people. The following chapter will 

focus on this last factor in particular as a driving force for the expansion of Arab satellite 

television. 

                                                                 
e) Most private investors are directly or indirectly connected to the royal families in Saudi Arabia and other Gulf states. 

Therefore, those channels are not critical to their home countries.  

ⓒ 2011 Information Processing Society of Japan

Vol.2011-IFAT-102 No.10
Vol.2011-DD-80 No.10

2011/3/29



情報処理学会研究報告 

IPSJ SIG Technical Report 

 4  

 

4. Accessibility to Satellite Channels 

When satellite television appeared in the 1990s, its viewership was thought to be limited to 

a handful of rich people. Some of the reasons stem from bans of certain satellite channels. For 

example, in 1994, the government of Saudi Arabia issued a ban of satellite dish ownership 

[12]. Although some governments followed, such bans became more difficult to pass and 

enforce as awareness and demand spread. By this time, people in every Arab country watched 

satellite channels without restriction. 

Another reason for satellite expansion has to do with the cost of satellite sets. The price of 

the dishes and receivers in the early 1990s was too high for ordinary people [f]. However, 

technological improvements, economies of scale, and growth of the electronic imports from 

China and Korea have made satellite equipment more attractive to the average consumer.  

4.1 The Decrease in Cost 

Field research conducted between January and February 2011 in Egypt and Jordan found 

that most of the dishes and receivers are imported from China, Korea, and Germany [g]. 

Although the price of dishes and receivers were different in each country, as shown in table 3, 

the minimum cost in both countries has decreased dramatically. The minimum cost of 

receiving satellite channels is JOD 25 (JPY 3,000) in Jordan and EGP 105 (JPY 1,575) in 

Egypt [h] [i]. In the early 1990s, the price was ten times as high, roughly equal to the average 

annual salary of an adult male in those countries. 

 

Jordan Egypt 

Dish (50cm) JOD 7 (JPY 840) Dish (60cm) EGP 25 (JPY 375) 

Dish (60cm) JOD 8 (JPY 960) Dish (85cm) EGP 55 (JPY 825) 

Dish (75cm) JOD 10 (JPY 1,200) Dish (100cm) EGP 70 (JPY 1,050) 

Dish (90cm) JOD 22 (JPY 2,640) Dish (120cm) EGP 80 (JPY 1,200) 

Receiver (max） JOD 175 (JPY 21,000) Receiver (max) EGP 900 (JPY 13,500) 

Receiver (min) JOD 18 (JPY 2,160) Receiver (min) EGP 80 (JPY 1,200) 

Table 3 The Price of Dishes and Receivers in Jordan and Egypt 

                                                                 
f) It is said that the price of a satellite dish was EGP 1000 (nearly JPY 15,000–20,000) in the early 1990s in Egypt. This 

price was nearly the salary of an average worker in Egypt. In some Maghreb countries, people used the Couscousi, a pot 

used for cooking traditional the Maghreb couscous dish, instead of dishes to receive satellite channels.  

g) This study did not find any German receivers in Amman, Jordan.  

h) Actually, people need to buy other equipment, such as cables. However, the variety of such accoutrement renders 

comparison between countries difficult. 

i) USD 100 = JOD 71 (JOD 1 = JPY 120), USD 100 = EGP 588 (EGP 1 = JPY 15) (2011/January–February)  

By another comparison, satellite television access costs about as much for urban Arabs as 

mobile phone ownership did. Most of the urban Arab residents have mobile phones, so it is 

easy to see how satellite television might seem affordable.  

4.2 The Expansion of Satellite Dishes 

Although one Jordanian surveyed said that ‘to buy the dishes and watches the satellite 

channels [is] more important than eating for many Arabs’ [j], the decrease in cost must have 

contributed to the spread of satellite dishes and the increase in satellite viewership in the Arab 

world. 

  Of course, as more people came to watch satellite channels, big changes occurred in the 

media market. Satellite companies began to target different viewers by creating larger 

varieties of programming. As a result, more specialized channels appeared. 

 

  

Satellite Dishes in Cairo, Egypt 

5. The Media in Competition and Transformation 

5.1 The Competitive Media Market 

As a result of an increase in viewership and channel variety, severe competition has now 

begun in the Arab media market. Research-based media marketing companies have appeared 

and initiated Western-style market mechanisms. Now, not only private channels but also 

national channels are required to provide viewers with attractive programming to attract large 

viewership and advertising revenue. Even prominent private companies have been forced to 

merge with other media companies to stay afloat [k]. 

                                                                 
j) From a conversation with a Jordanian on January 29, 2011.  

k) Two famous channels, Showtime and Orbit, merged recently to become Orbit Showtime Network (OSN).  

ⓒ 2011 Information Processing Society of Japan

Vol.2011-IFAT-102 No.10
Vol.2011-DD-80 No.10

2011/3/29



情報処理学会研究報告 

IPSJ SIG Technical Report 

 5  

 

  These changes are reflected in the content of satellite channels. Many satellite companies 

are trying to attract viewers by providing more attractive programming, and some countries 

such as Egypt, UAE, and Jordan have coaxed media production companies to their borders 

with tax and other incentives. Because of these subsidies and the incentive of mass viewership, 

many Arab media channels can provide attractive programs to viewers.  

5.2 Change in Programming 

The most obvious changes have occurred in programming. Some entertainment channels 

imported program formats from Western hits such as Star Academy, Who Wants to Be a 

Millionaire, and Big Brother, adapting them for Arab consumers, with widespread success.  

Likewise, news channels have begun to operate along international standards for 

entertainment quality and content accuracy. In addition to the famous al-Jazeera, other news 

channels such as al-Arabiya and Abu Dhabi TV are also watched by many Arabs. 

 Lately, a new religious segment has developed in Arab television, with 80 religious 

channels registered as of early 2009 [13]. Although religious television programming in the 

Arab world goes back to the early 1970s, recent religious programs are sometimes so close to 

entertainment programs that the distinction can be difficult. Some television preachers have 

wide fan bases among women and the youth. 

  At the same time, any discussion of Arab television expansion should include the fact that 

foreign countries are now broadcasting their channels in Arabic language for Arab viewers. 

The U.S. started al-Hurra after the Iraq War; France and Russia started the Arabic channels 

France 24 and Russia al-Youm respectively. Foreign media are contributing to the diversity of 

Arab media and prompting further competition. 

5.3 From the Arab Media to the International Media 

Now that many Arab media companies are in competition and can produce quality 

programming, some channels are also broadcasting not only in Arabic but also in English in 

order to attract viewers outside of the Arab world. Al-Jazeera, which became famous 

particularly after the Iraq War in 2003, started its own English Channel in 2006. Other 

networks such as MBC also broadcast some channels in English [l], and some channels offer 

individual programs in both languages. 

  These changes may suggest the following result: Arab media companies are beginning to 

reach international standards for broadcasting quality. Therefore, some companies are now 

targeting viewers in the international arena. A primary example of this phenomenon is seen in 

the MBC group. 

 

                                                                 
l) The MBC network owns several channels. 

MBC has changed the way Arab eyes look at the world. With today’s advanced technology, 

MBC continues to expand the landscape of broadcasting for a fast growing global audience. 

Our continued goal is to provide broadcasting values of unquestionable ethics and 

unparalleled quality. It is our focus. It is our vision [14].  

 

  As we see in this mission statement, the goal of the MBC group is not only to succeed in 

Arab countries but also to succeed in the international media market.  The same can be said of 

the al-Jazeera network: When the channel started, it only broadcast in Arabic. However, after 

launching the al-Jazeera International channel in English, the network has placed an 

emphasis on international channels as well as its Arabic offerings. These networks understand 

that a market exists for viewers who do not understand the Arabic language but still desire the 

Arab perspective. 

 

 

Main Studio in al-Jazeera International 

 

6. Conclusion 

This paper provides an overview of the history of broadcasting in the Arab world, with a 

particular focus on contemporary satellite television. Historically, Egypt has played an 

important role in circulating electronic media such as cinema and radio, and after the 1950s, 

Egypt broadcast its radio programs not only in Arabic but also in several foreign languages. 

However, in recent decades, Arab broadcasting has expanded to include multiple nationalities 

as well as private companies. 

As the number of channels increases, media content has become more sophisticated, with 

some networks beginning to broadcast not only in Arabic but also in English in order to draw 

ⓒ 2011 Information Processing Society of Japan

Vol.2011-IFAT-102 No.10
Vol.2011-DD-80 No.10

2011/3/29



情報処理学会研究報告 

IPSJ SIG Technical Report 

 6  

 

non-Arabic viewers from outside the Arab world. 

This paper has also shown how increases in the number of satellite channels are related to a 

decrease in consumer costs for watching satellite television. At the same time, the provision of 

more attractive programming has induced more and more viewers to purchase dishes and 

receivers than ever before. The demographic growth has in turn spawned local and regional 

competition, spurring networks to expand into the international market. The media situation in 

the Arab world is changing dramatically, and to understand its continuing development and 

impact on international markets and consumers, further study should be encouraged. 

 

Acknowledgement  

Support Program for Improving Graduate School Education, ASAFAS, Kyoto University, 

provided fund and assistance. 
 

 

Reference 
1)   Amin, Hussein: Mass Media in the Arab States between Diversification and Stagnation: An 

Overview, In Mass Media, Politics, and Society in the Middle East, ed. Kai Hafez, Hampton Press, 

Cresskill and New Jersey, pp. 23-41 (2001). 

2)   ホグベン, ランスロット（著）寿岳文章, 林達夫, 平田寛, 南博（訳）: 洞窟絵画から連載漫

画へ――人間コミュニケーションの万華鏡, 岩波文庫 (1974). 

3)   佐藤卓己: 現代メディア史, 岩波書店 (1998). 

4)   保坂修司: 中東市民社会の動向――電脳イスラーム論, 中東諸国における政治情勢および

経済等の現状と今後の展望に関する研究会,  pp. 58-71 (2005). 

5)   ‘Abd, ‘Aṭif ‘Adli al- and Nuha ‘Adli al-‘Abd: Mass Media: Past, Present, Future, Dar al-Fikr 

al-‘Arabi, Qairo (2008) (in Arabic).  

6)   奈良本英佑: パレスチナ放送と英国のプロパガンダ・ラジオ―独伊のアラビア語放送にどう

応えたか, 経済志林, Vol.77, pp.77, No.3, pp. 361-384 (2010). 

7)   Rugh, William A.: The Arab Press: New Media and Political Process in the Arab World, Syracuse 

University Press, Syracuse and New York, 2nd edition (1987). 

8)   Boyd, Douglas: Broadcasting in the Arab World: A Survey of the Electronic Media in the Middle 

East, Iowa State University Press, Iowa, 3rd edition (1999). 

http://www.egyptradio.tv/radio.html(2010/Jun/8). 

9)   Rugh, William A.: The Arab Press: New Media and Political Process in the Arab World, Syracuse 

University Press, Syracuse and New York, 2nd edition (1987). 

10) Rugh, William A.: Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics, Praeger, 

Connecticut and Praeger (1987). 

11) Dubai Press Club, Arab Media Outlook 2009-2013, Dubai Press Club, Dubai (2010).  

12) Aloofy, Abdellatif: What Makes Arabian Gulf Satellite TV Program?, In New Patterns in Global 

Television: Peripheral Vision, eds. John Sinclair, Elizabeth Jacka, Stuart Cunningham, Oxford University 

Press, Oxford, pp.101-125 (1998). 

13) http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle08.asp?xfile=/data/theuae/2009/May/theuae_May289.x

ml&section=theuae  (2011/Feb/13) 

14) http://www.mbc.net/portal/site/mbc-en/menuitem.d88aab1f7d6cd79d0e837510480210a0/?vgnextoi

d=b0021de15ceee110VgnVCM1000008420010aRCRD (2011/Feb/13) 

 

 

 

  

ⓒ 2011 Information Processing Society of Japan

Vol.2011-IFAT-102 No.10
Vol.2011-DD-80 No.10

2011/3/29


