2024-03-19T18:06:32Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002223022023-04-27T10:00:04Z01164:06757:10770:11059
グラフィカル・コンポーネントの動作による数学記号と説明図の関連づけAssociating Mathematical Symbols with Illustration Diagrams Using Behavior of Graphical Componentsjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00222193/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=222302&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan岩手大学佐藤, 信本稿では,グラフィカル・コンポーネントの動作により数学記号と説明図を関連づけるための手法を提案する.既提案の Associated Components のグラフィカルな動作を用いて,HTML のカスタム SVG 要素により表現した数学記号と説明図を関連づける.例えば,数学記号のポインティングにあわせて説明図の対応部分の色または大きさを変化させることにより説明内容を分かり易くできる.math augmentation についての調査研究では,読みやすさを向上させるために数学記号,説明文および説明図を色で対応づける手法が報告されている.本稿では,カスタマイズされた Web コンポーネントを用いて,グラフィカルなマイクロインタラクションにより対応づけをおこなう.提案手法は,教材作成および Web ページによるオンラインでのプレゼンテーションなどに有効である.This paper proposes a method for associating mathematical symbols and illustration diagrams with the behavior of graphical components. Mathematical symbols and illustration diagrams represented using HTML custom SVG elements are associated using the graphical behavior of already proposed Associated Components. For example explained matters are made easily understood by changing the color or size of the corresponding parts of illustration diagrams using the method. In the research about math augmentation several methods for enhancing readability by relating mathematical symbols, description and illustration diagrams using colors have been reported. In this paper they are associated with graphical microinteractions using customized Web components. The method is effective for developing educational materials and online presentation.AA12628338研究報告デジタルコンテンツクリエーション(DCC)2022-DCC-3215182022-11-112188-88682022-11-10