2024-03-28T18:45:20Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002165792022-02-18T04:07:59Z00934:07757:10814:10815
情報リテラシー科目のオンライン実践と学習活動への影響の評価A Practice and Evaluation of Fully Online and HyFlex Computer Literacy Coursesjpn[特集論文] 一般情報教育,情報リテラシー,オンライン授業,授業実践,コロナ禍http://id.nii.ac.jp/1001/00216471/Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=216579&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan大阪電気通信大学大阪電気通信大学大阪電気通信大学大阪電気通信大学大阪電気通信大学長瀧, 寛之島袋, 舞子小関, 啓子宝官, 孝明兼宗, 進著者らが所属する大学では,1年次学生を対象に情報リテラシー科目「コンピュータリテラシー」を開講しているが,2020年度はコロナ禍の影響を受けて,前期は同期+非同期の完全遠隔授業,後期は基本対面授業としつつ遠隔参加も認めるハイフレックス型の運用となり,結果として同一学生が多様な授業形態で情報リテラシー科目を履修する状況となった.本論文では,本学における2020年度の情報リテラシー科目の実践内容について,その実践の概要と工夫点について報告するとともに,実践結果について学習者のアンケート回答結果を分析することで,情報リテラシーの学習をオンラインで実施することの有用性と課題,学習活動への影響を評価した.Our university offers “Computer Literacy” courses to first-year students of 10 departments, in which students get fundamental skills of computer science and informatics with hands-on practices. Due to COVID-19 pandemic, this courses in 2020 were forced to move to fully online with on-demand learning activities and real-time support in the spring semester, and “HyFlex” in the fall semester. This paper presents how we redesigned and conducted the computer literacy courses as “emergency online” style in 2020 under COVID-19 crisis. This paper also analyses the result based on the students' performance and answers from questionnaires, discussing the impact and problems of learning computer literacy online.AA12697953情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)8170872022-02-172188-42342022-02-17