2024-03-29T10:55:16Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002161512023-04-27T10:00:04Z01164:04619:10826:10827
グループ学習を模す集団エージェントの作業雰囲気の生成モデルの提案Competitive Group Atmosphere Generation Model of Multiple Virtual Agents in Group Trainingjpnコミュニケーションhttp://id.nii.ac.jp/1001/00216043/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=216151&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.関西大学名古屋大学関西大学王, 聰吉田, 直人米澤, 朋子本研究では,複数のグループを構成する擬人化エージェントが競争相手となる外集団グループを意識しつつ,学習や共同作業を行う内集団グループのメンバとしてふるまう様子をユーザに提示することでユーザの学習意欲と作業効率を高めることを目的とする.本稿では,集団エージェントの作業雰囲気をユーザに合わせて生成するため,作業,休憩,グループ内会話,周囲を見渡すという 4 種類の行動と,ネガティブ,ニュートラル,ポジティブの 3 種類の表情を設定し,さらに臨場感を高めるためにエージェントのふるまいや表情に応じた効果音を設定する.これらの表現をユーザの状態に合わせて自動的に生成するモデルを提案する.In this study, we aim to improve users’ learning motivation to elevate work efficiency by presenting anthropomorphic virtual agents that make up multiple groups. A partner agent behaves as a member of the internal group collaborating with the user, while being aware of the outgroups as competitors. In this paper, we propose a method to generate the working atmosphere of a group agent, which consists of four types of actions: work, break, look at other groups, and speak within the group in expressing three types of facial expressions: negative, neutral, and positive. Based on the expressions, we propose an automatic expressive model that generates these expressions according to the user’s state.AA11131797研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)2022-CVIM-22815162022-01-202188-87012022-01-19