2024-03-29T23:57:35Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002146012024-03-29T05:26:34Z01164:03027:10764:10765
大規模イベントにおける車いす利用者向けの混雑情報を追加したバリアフリー情報提示の提案と評価Proposal and evaluation of barrier-free information presentation with added congestion information for wheelchair users at large-scale eventsjpnセンシングhttp://id.nii.ac.jp/1001/00214493/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=214601&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan日本電信電話株式会社人間情報研究所日本電信電話株式会社人間情報研究所日本電信電話株式会社人間情報研究所日本電信電話株式会社人間情報研究所阿部, 裕文伊藤, 達明小長井, 俊介市川, 裕介我々は新型コロナウィルス感染症 (COVID-19) の蔓延により,車いす利用者等の移動制約者に,混雑という外出に対する新たな心理的障壁が発生したことを車いす利用者へのヒアリングによって示し,本障壁を低減するために通常のバリアフリー情報に加え,混雑情報を提供することを提案する.本発表では,まず従来のバリアフリールート案内についての取り組みについて述べた後,COVID-19 によって車いす利用者の外出に対する心理的障壁がどのように変化したかを述べ,その変化に対応するための方法として,バリアフリー情報に追加する形での混雑情報提示方法について提案する.提案手法を大規模スポーツイベントにて評価した結果,混雑情報の提供によって車いす利用者の混雑による外出に対する心理的障壁を低減できたことが示唆された.We show through interviews with wheelchair users that the spread of the new coronavirus infection (COVID-19) has created a new psychological barrier to going out, namely congestion, for people with limited mobility, such as wheelchair users. In order to reduce this barrier, we propose to provide congestion information in addition to normal barrier-free information. The proposed method was applied to a large-scale sporting event. As a result of evaluating the proposed method at a large-scale sporting event, it was suggested that the provision of congestion information reduced the psychological barriers for wheelchair users to go out due to congestion.AA1221543X研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)2022-HCI-19623182022-01-042188-87602021-12-24