2024-03-28T23:59:38Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002114672023-04-27T10:00:04Z01164:04842:10509:10604
コンピュータサイエンスアンプラグドをオンラインで実施するための工夫とその試行結果Modifying Computer Science Unplugged activities for teaching in online environment and its experimental resultjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00211361/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=211467&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan長野大学長野大学長野大学宿野部, 啓太神田, 玲奈和田, 勉対面での接触を伴わずインターネットを通じてコンピュータサイエンスアンプラグドを用いた授業を行うために,各参加者が画面越しにコミュニケーションを取りつつ学習を進めることが出来る手順の考案を試みた.例えば参加者が実際にカードを裏返し法則性を探す「カード交換の手品」では,カードを裏返す役割を専任とする裏方役を一人加えることでネットワーク越しの実現を可能とした.このように既存の「学習」に手を加え,参加者が同じ空間にいなくとも進行できるようにしたものを5つ提示する.In order to conduct classes using Computer Science Unplugged via the Internet without face-to-face interaction, we devised a procedure that allows each participant to communicate with each other through the screen while studying each CS Unplugged Activities. For example, in the "Card Flip Magic" where a participant actually turn over the cards to find the rule being adapted to it, we added a backstage person who is dedicated to the role of turning over the cards. It will make it possible to do this Activity over the network. We will present five examples of such modifications to existing Activities, which will allow participants to proceed them who are not in the same room.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2021-CE-1605142021-05-292188-89302021-05-27