2024-03-29T05:02:11Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002088482022-10-21T05:24:51Z00581:10023:10035
ユーザのセキュリティ対策行動における心理的な要因の影響分析と評価An Analysis and Evaluation of Psychological Factors' Influence on Users' Security Behaviorjpn[特集:ユーザブルセキュリティ(推薦論文)] セキュリティ対策行動,Big Five,心理学,構造方程式モデリングhttp://id.nii.ac.jp/1001/00208746/info:doi/10.20729/00208746Journal Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=208848&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan株式会社KDDI総合研究所株式会社KDDI総合研究所株式会社KDDI総合研究所株式会社KDDI総合研究所佐野, 絢音澤谷, 雪子山田, 明窪田, 歩高度化している多種多様な攻撃対策には,システムによる対策だけでなく,ユーザ自身のセキュリティ対策が必要である.対策実施率の改善のため,セキュリティ対策行動に影響を及ぼすユーザ要因を理解し,その要因に働きかけることが重要である.そこで本論文では,セキュリティ対策行動としてウイルス対策ソフト・OS・ソフトウェアの更新に焦点を絞り,心理的な性格特性尺度として標準化されているBig Fiveを含めた性格要因,認知要因,経験要因との関連性を明らかにする.ウェブアンケート形式の調査を実施し,ユーザの利用デバイス種別ごとに構造方程式モデリングによる分析を行った.その結果,パソコンユーザは性格要因の「開放性」,認知要因の「デバイスに対する習熟願望性」と経験要因が対策行動に直接影響を与えることが明らかになった.一方,スマートフォンユーザは認知要因の「デバイスに対する習熟願望性」が直接影響せず,Androidユーザは性格要因の「調和性」と経験要因,iPhoneユーザは性格要因の「誠実性」と経験要因がそれぞれ直接影響を与えることを確認した.さらに,性別や年代による影響度の違いを分析したところ,パソコンユーザは年代,Androidユーザは性別に違いが見られた.これらの結果より,性格要因等のユーザ要因に基づくアプローチを検討する上で有益な知見を得られた.To protect a computer from various types of cyberattacks, the user needs to learn proper security behavior as well as deploy technical solutions. To enhance users to take secure behaviors, it is important to understand users' psychological factors that lead security behaviors and inspire them properly. In this paper, we evaluate psychological factors' influence on users' security behavior. We analyze the relationship between psychological factors, such as Big Five personality, perceptions, and experiences, and security behaviors of updating installed OS, software and Anti-virus. We conducted an online user survey and constructed a structural equation model. As a result, we discovered that computer users' “Openness”, “hope of getting used to devices” and “experiences” affect their security behaviors. On the other hand, smartphone users' “hope of getting used to devices” does not affect them. We confirmed that Android users' “Agreeableness”/“experiences”, and iPhone users' “Conscientiousness”/“experiences” affect them respectively. Moreover, we analyzed the difference of age and gender effects. As a result, computer users affect them differently in terms of age, Android users affect them differently in terms of gender. From these results, it will lead the consideration of approach based on user's psychological factors.AN00116647情報処理学会論文誌6112183118442020-12-151882-77642020-12-09