2024-03-29T07:49:09Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002041972023-04-27T10:00:04Z01164:04842:10096:10165
パズルを利用したプログラミング学習教材における操作パターンの特徴抽出Feature Extraction of Editorial Log in Programming Education Tool with Puzzle-Like Operationjpn一般発表セッション(1)http://id.nii.ac.jp/1001/00204102/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=204197&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan函館工業高等専門学校公立はこだて未来大学藤原, 亮山口, 琢大場, みち子本研究では,プログラミングコードの編集過程におけるアルゴリズム的思考を養うためのツールである「ジグソー・コード」における操作パターンの特徴抽出を試みる.操作パターンの特徴を抽出することにより,学習者に共通の思考過程を理解でき,効果的な教材の作成が期待できる.ジグソー・コードとは,行ごとにランダムに並べられたプログラムコードを並び替える形式のプログラミング学習のための web アプリケーションである.深層学習等のアルゴリズムを用いて編集ログデータを解析し,学習者に共通の操作パターンを抽出し,操作中の思考過程を考察する.In this study, we aim to extract the features of editorial log in “Jigsaw Code”, the tool for developing algorithmic thinking in edition of programming code. By extracting the editorial features, we can understand thinking process of the learner, and can develop effective educational tools. “Jigsaw Code” is the web application with the programming codes of which line is placed at random. The learner rearranges the random codes. We use deep learning to analyze the relation between the editorial log and the result, extract the common features of the editorial log, and discuss the thinking process in edition of programming code.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2020-CE-15410162020-03-072188-89302020-03-06