2024-03-29T18:14:57Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002037712024-03-29T05:26:34Z01164:04061:10116:10175
眼球運動の向上を目指した視線追跡を用いたVRアプリケーションの開発Development of VR Application Using Eye Tracking for improvement of Eye Movementjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00203676/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=203771&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan大阪府立大学現代システム科学域大阪府立大学大学院人間社会システム科学研究科株式会社かなえるリンク株式会社かなえるリンク株式会社かなえるリンク株式会社かなえるリンク大阪府立大学大学院総合リハビリテーシヨン学研究科大阪府立大学大学院総合リハビリテーシヨン学研究科小野, 明大菅野, 正嗣谷, 隆博関本, 充史桑原, 英生竹島, 隆太高畑, 進一中岡, 和代視覚機能とは,視力だけではなく,ものを見るために必要なすべての機能のことである.その基盤である見たいものにピントを合わせる眼球運動に関して,それを定量的に評価する様々な手法が提案されてきたが,正確にそれを測定することは困難であった.そこで本研究では,視線追跡機能を備えた VR ヘッドセットである FOVE に着目し,眼球運動を定量的に評価するためのアプリケーションを開発した.健常者を対象にして開発したアプリケーションによる測定を行った結果,視力やキャリブレーションの仕方など改善の余地があることが分かった.また被験者に対して本アプリケーションに関するアンケートを実施した結果,眼球運動の評価に VR と視線追跡の組み合わせは有効であることが示された.The visual function is not only the visual acuity but also all functions necessary to see things. Various methods have been proposed for quantitatively evaluating eye movements, which are the basis for focusing on what is desired to be seen, but it has been not very easy to measure them accurately. In this research, we concentrate on FOVE, a VR headset with eyetracking function, and developed an application for quantitatively evaluating eye movements. As a result of measurement using an app designed for healthy subjects, we found that there is room for improvement, such as eyesight and calibration methods. Also, we conducted a questionnaire about this application for the subjects and showed that the combination of VR and eyetracking was useful in evaluating eye movements.AA11838947研究報告ユビキタスコンピューティングシステム(UBI)2020-UBI-6518152020-02-242188-86982020-02-28