2024-03-29T09:06:32Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002037132023-04-27T10:00:04Z01164:06089:10157:10158
Jupyter Notebookを活用した演習進捗状況リアルタイム把握ツールRealtime Students' Experiments Progress Monitoring Tool in Jupyter Notebook Environmentsjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00203618/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=203713&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan群馬大学/国立情報学研究所群馬大学室蘭工業大学ライフマティックスカラビナシステムズ国立情報学研究所国立情報学研究所国立情報学研究所横山, 重俊浜元, 信州桑田, 喜隆長久, 勝中川, 晋吾政谷, 好伸竹房, あつ子合田, 憲人データサイエンスおよびそれを支える基礎科目(数学/数理科学/統計学/情報学など)を基盤的リテラシーと捉え,それらの教育普及に向けた全国的な取り組みが進んでいる.本研究は,各大学でデータサーエンス教育を全学展開する際の障壁となり得る課題のうち,受講生エンゲージメント向上に関連する課題に焦点をあて,その解決への取り組み策を紹介する.さらに,その提案に沿った講義・演習環境を実装し,その環境を使った教育実践したので,現状について報告する.具体的には,群馬大学における情報学分野の一 講義である「クラウド入門」の中で,アクティブラーニングの取り組みの一環として,受講生の実験を埋め込んだノートブック教材を開発し,受講生主体で実験を実施している.その講義の中で,受講生エンゲージメント向上に繋がることを目論んで,各受講生の演習進捗状況リアルタイム把握ツール作成し,活用したので,その実践内容について事例を使って説明する.Data science and basic subjects that support it (such as mathematics / mathematical sciences / statistics / informatics) are regarded as basic literacy, and nationwide efforts are underway to spread those educations. This research focuses on issues related to improving student engagement among the issues that can be a barrier when deploying data science education at all universities, and introduces measures to solve them. In addition, we have implemented a lecture / practice environment based on the proposal and practiced education using that environment. More specifically, Gunma University has developed notebook teaching materials in which students' experiments are embedded as part of active learning initiatives, such as during lectures such as “Introduction to the Cloud Computing” and students are conducting experiments mainly by students. In order to improve student engagement in the lecture, we created and utilized a real-time monitoring tool for the progress of each student's practice.AA12496725研究報告教育学習支援情報システム(CLE)2020-CLE-308182020-03-012188-86202020-02-26