2024-03-29T01:43:01Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:002030262023-04-27T10:00:04Z01164:04842:10096:10138
Pythonを用いたプログラミングスキルの基礎力習得のための「情報機器の操作」シラバスの提案Operation of Information Machinery :A Syllabus to Acquire the Basic Skills of Python Programmingjpn一般発表セッション(1)http://id.nii.ac.jp/1001/00202932/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=203026&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan羽衣国際大学大阪工業大学吉田, 典弘越智, 徹本報告では全ての教員免許の共通科目(66 条の 6 に定める科目)である「情報機器の操作」について,2020 年度からの学習指導要領の実施,特に小学校のプログラミング教育の必修化にも対応できる教員養成としてのシラバスを提案する.まず,この科目に関する大学の運営上における様々な問題点を示した上で,新たに一般情報教育の知識体系(GEBOK2017.1)をもとに「情報機器の操作」の 2 科目,計 2 単位のシラバスとして,アカデミック ICT リテラシーとしての科目を 1 単位,プログラミング基礎演習としての科目の 1 単位を設定する.後者に関しては,A パターンとして Python を用いて Turtle Graphics を描かせながら授業を展開するシラバス,B パターンとして Python を用いて高校数学の復習を題材としたシラバスを示す.パターン A に関しては,2019 年後期に一般情報教育レベルのプログラミングの授業において,Python を用いてプログラミングスキルの基礎力を習得することを目標とし,構造化プログラミングの基本構造(順次処理,繰り返し,条件分岐)を学習した履修学生に自由記述によるアンケートを実施した.この結果から Python が情報を専門としない学科おける学生のプログラミングの学習において,分かりやすく使いやすいことと,半期 15 回の演習授業によりプログラミングスキルの基礎力が習得できる可能性があるので,提案するシラバスによる授業を実施することで,小学校のプログラミング教育を担当する教員としての素養を持たせることができることも示す.“Operation of information machinery” is a syllabus that has been developed based on the curriculum guidelines to be implemented from the fiscal year 2020, and the teacher education, which can also correspond to programming educational compulsionization of an elementary school. Particularly, the knowledge of the proposed syllabus is a common prerequisite for all the teachers to obtain their licenses (the subject set as 66 articles of 6). The proposed guidelines should be applied to all the educational levels after denoting the various problems associated with these guidelines with respect to the operation of a university based on a subject (GEBOK2017.1) and another subject, which provides academic ICT literacy. This syllabus proposes two subjects of “operation of information machinery” and a total of two units, one hour per semester, and basic practice of programming. The guidelines have been implemented, and one semester hour per subject has been established as the standard. Although Turtle Graphics drawn using Python can be considered as pattern A in the latter subject, a syllabus that is developed for the class and a syllabus that contains a subject that can be used to review high-school mathematics using Python as pattern B are specified. The proposed syllabus supports the students who freely acquired basic Python programming skills via a programming session in the latter subject based on the specified target and learned the basics of structured programming (a sequential processing is repeated, i.e., conditional branch) in 2019 with respect to the pattern A based on the given description. There are a case that Python tends to use it clearly in learning of a programming of the student who can put the department which doesn't make the information a major and a possibility that practice tuition in 15 times of half term can acquire basic skills of a programming skill from this result. Finally, the proposed syllabus is needed at all the educational levels as well as for the teachers who teach programming in an elementary school.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2020-CE-15391102020-02-082188-89302020-01-31