2024-03-28T21:57:55Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001980902023-04-27T10:00:04Z01164:05305:09738:09858
「お邪魔者」における通路作成ヒューリスティックの検討Examination of path creation heuristics in the board game “Saboteur”jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00198000/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=198090&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2019 by the Information Processing Society of Japan岡山県立大学大学院岡山県立大学大学院岡山県立大学大学院大畑, 佳介伊藤, 那智但馬, 康宏本研究で題材とする多人数不完全情報ゲーム「お邪魔者」は,各プレイヤに金鉱堀またはお邪魔者の役割が割り当てられており,明かされていない他プレイヤの役割を推測しながら協力や妨害を行うことが特徴のボードゲームである.また,金鉱堀は通路を伸ばして金塊の描かれたゴールカードに到達することを目的とし,お邪魔者は全プレイヤの手札を使い切らせることを目的としている.本研究では,金鉱堀の通路作成に着目し,盤面の状態と配置する通路カードの種類に加えて,まだ使用されていないカードの推測を含めた評価関数を作成し,その性能を評価した.その結果,ゴールまでのx座標の距離を利用した評価,最短距離で進むために必要な通路カードの残り枚数を推測した評価が有効であると分かった.In the multi-person imperfect information game “Saboteur”, each player has been assigned the role of gold-digger or saboteur. This game has the characteristics that cooperation and interference while inferring the roles of other players who are not revealed. Gold-digger aims to extend the path and reach the goal card showing the treasure, and saboteur aims to use up all players hands. In this research, focusing on the path creation of gold-digger, we have made an evaluation function which uses the condition of the board and the kind of path card to be placed. This evaluation function also includes the estimation of unused cards and its performance has been evaluated. As a result, it was found that the evaluation using the distance of the x coordinate to the goal and the evaluation that estimated the remaining number of path cards required to travel with the shortest distance were effective.AA11362144研究報告ゲーム情報学(GI)2019-GI-422162019-07-122188-87362019-07-08