2024-03-29T20:15:08Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001923452022-10-21T05:24:51Z00581:09322:09333
言外の意味ZERO:定型発達者のための自閉症者との対話方法を学習するシリアスゲームConversational Implicature ZERO: A Serious Game for Learning the Conversation Method with Autism for Typically Developingjpn[特集:エンタテインメントコンピューティング] 言外の意味,シリアスゲーム,コミュニケーション支援,自閉症者,定型発達者http://id.nii.ac.jp/1001/00192256/Journal Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=192345&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan公立はこだて未来大学システム情報科学研究科公立はこだて未来大学システム情報科学研究科矢吹, 渓悟角, 薫本研究では,定型発達者を対象とした自閉症者との対話方法について学習するシリアスゲーム「言外の意味ZERO」を提案する.自閉症者は,曖昧な発話の言外の意味を汲みとれないという特徴があるため,対人関係に問題を生じやすい.この解決策として,定型発達者が歩み寄り,定型発達者が自閉症者に分かりやすい話し方をすることが考えられる.このため,自閉症者との会話における言外の意味を含む発言の話し方を学習するシリアスゲームを開発した.本シリアスゲームは,実際に起きた事例を用いて自閉症者が言外の意味を汲みとれないことを疑似体験し,その事例の解説を通してなぜ伝わらないのか,またどうすれば伝わるのかを学習することができる.本シリアスゲームの検証として,大学および短大生60人を対象に評価実験を実施した.結果,特に自閉症者にふだん関わりがない定型発達者に学習効果が認められた.In this research, we propose a serious game “Conversational Implicature ZERO” for learning the conversation method with autism for typically developing. Autism tend to have problems with interpersonal relationships because they find it difficult to understand conversational implicature. As a solution to this problem, we propose a serious game for typically developing to teach how to speak to autism for understanding including dealing with conversational implicature. This serious game simulates the experience of autism of being unable to understand conversational implicature by using based on real life examples, in order to learn we learn why they cannot understand the meaning and how we can paraphrase it. As a verification of this serious game, an evaluation experiment was conducted on 60 students. As a result, the learning effect was observed, especially for typically developing who are rarely involved with autism.AN00116647情報処理学会論文誌5911193419522018-11-151882-77642018-11-13