2024-03-29T09:31:05Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001920732023-11-14T00:51:14Z06164:06165:06210:09595
少ない棋譜からの将棋プレイヤ棋力推定手法の研究Estimation Method of Human Player's Rating from Fewer Game Recordsjpn将棋AI棋力 推定平均損失http://id.nii.ac.jp/1001/00191984/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=192073&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan電気通信大学馬場, 匠伊藤, 毅志将棋プレイヤの棋力を推定するために,着手前と着手後の評価値の差分である平均損失を用いる手法について調べた.先行研究においては,分析対象とする局面を一定数確保するために,多くの棋譜を要している.本研究では,より少ない棋譜でプレイヤの棋力を推定するために,評価値が0に近い局面ほど棋力を測る上で良いデータが取れるのではないかという仮説のもと,様々な棋譜から少ない棋譜で棋力推定ができそうな棋譜を調べた.その結果,評価値が300未満の局面であれば,少ない棋譜でも棋力推定ができる可能性があることが示唆された.In order to estimate the strength of the shogi player, we investigated the method using "mean loss" which is the difference between the evaluation values before and after a move. In the past works, in order to secure a certain number of position to be analyzed, many game records are required. In this research, in order to estimate player's cohesiveness with fewer game records, under the hypothesis that good results can be obtained to measure strength for game score values with evaluation value close to 0, we examined the game records which can estimate strength. As the result, it was suggested that if the evaluation value is less than 300, there is a possibility that can estimate the strength even with a few game records.ゲームプログラミングワークショップ2018論文集20181831862018-11-092018-11-05