2024-03-28T21:06:08Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001916092023-04-27T10:00:04Z01164:04842:09398:09567
ビスケットを使った幼稚園でのプログラミングレッスンにおける園児のプログラムの変化jpn研究論文セッションhttp://id.nii.ac.jp/1001/00191520/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=191609&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan合同会社デジタルポケット/電気通信大学香川富士見丘幼稚園合同会社デジタルポケット電気通信大学渡辺, 勇士中山, 佑梨子原田, 康徳久野, 靖2020 年から小学校においてプログラミング教育が必須化される.それに伴い,低学年児童,また,幼稚園児からのプログラミング教育の提案はされているが,実際に幼稚園 ・ 保育園の現場における実践の報告やその結果の検証は少ない.我々は 2015 年 11 月より 3 年間にわたって香川富士見丘幼稚園において,合同会社デジタルポケットの協力のもとでプログラミング言語ビスケットを使ったプログラミングレッスンを行い,すべての園児のプログラムを記録してきた.本稿では 2017 年度に年長に対して行われた 13 回の通年のレッスンのうちの最初の 4 回のレッスンを対象にして園児が作成したプログラムと,各レッスンで設定された課題がどれだけクリアされているかを検証した.その結果,与えられた絵を動かす課題において,園児の作成したプログラムの半数以上が絵の持っている方向性に対して,その絵に適切な方向に動かすプログラムをつくれていることが明らかになった.Since 2020, Programming education is going to be essential from primary school in Japan. However, there are few reports or analysis of how the education should implement in spite of the importance of education from primary school and kindergarten are claimed. We have been doing programming lessons for kindergarten children in Kagawa-fujimi kindergarten since November, 2015 and we have recorded all of the programs written by the children. We have analyzed 4 of 13 lessons that were executed in 2017 focusing whether children can make program along what the teacher ask them . The result showed half of them could make program properly.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2018-CE-1464192018-10-132188-89302018-10-11